Grote zorgen over onrust bij Gezondheidsraad

Door Redactie 17 januari 2020

In oktober 2019 hebben we het al eerder gemeld. Bij het secretariaat van de Gezondheidsraad is het mis op de werkvloer. Medewerkers hebben last van intimidatie en sociale onveiligheid. Nu is er ook grote onrust in de Tweede Kamer over de problemen bij de Gezondheidsraad.

Onderzoek NRC

NRC heeft onderzoek gedaan naar de problemen bij het secretariaat van de Gezondheidsraad. Ook zij concluderen dat er al jaren sprake van een sfeer van intimidatie en een ernstig verziekte werkcultuur. Algemeen secretaris Margo Kerkhof zou geen kritiek dulden en heeft een reorganisatie doorgezet waar een fors deel van de medewerkers niet achter kon staan. Het verandertraject van de afgelopen jaren heeft de werksfeer niet of nauwelijks verbeterd. Uit onderzoek van de FNV bleek in oktober 2019 dat nog altijd een derde van de medewerkers zich geïntimideerd voelt door de leiding.

Grote bezorgdheid in de Tweede Kamer

In de Tweede Kamer is met grote bezorgdheid gereageerd op de berichten over de interne problemen bij de Gezondheidsraad. Zowel oppositie- als coalitiepartijen willen opheldering over de situatie van minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid). Het is tijd dat de minister nu ingrijpt en de Kamer informeert over de acties die hij gaat ondernemen.

‘Schokkend en uitzonderlijk’

Mick Bleijerveld, bestuurder bij FNV Overheid: ‘De situatie bij het secretariaat van de Gezondheidsraad is schokkend en uitzonderlijk. Het is erg teleurstellend dat de ambtelijke top van het ministerie van Volksgezondheid de interne problemen al jaren negeert.’ De FNV riep minister Hugo de Jonge in juni 2019 op in te grijpen en de reorganisatie op te schorten, wat hij niet deed.

Mick: ‘We hebben minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid opgeroepen om onmiddellijk in te grijpen, voor de gezondheid van de medewerkers. Tot op heden is dit nog niet gebeurd. Er moet meer gebeuren dan vertrouwen hebben in de reorganisatie. Wij verwachten dat VWS al het mogelijke inzet om de problemen die er zijn op te lossen.’

Bron: nrc.nl