Verkiezingen voor de ondernemingsraad in Gemeenten

Word jij or-lid?

Door Redactie 10 december 2019

In maart 2020 zijn bij veel gemeenten verkiezingen voor een nieuwe ondernemingsraad (or). Kom jij graag op jouw rechten en die van je collega’s? En wil je je inzetten voor mogelijke verbeteringen in jouw organisatie? Denk er dan eens over om zélf in de or te gaan! Ondersteund en goed geïnformeerd door ons, dus je staat er nooit alleen voor.

Sterke ondernemingsraad is belangrijk

Er speelt veel in de Gemeenten:

• langdurige reorganisaties.
  • ingrijpende digitaliseringtrajecten bij burgerzaken.
  • grote tekorten bij het sociaal domein.
  • hoge werkdruk.
  • invoering Wnra.

En in beslissingen over deze onderwerpen, is het van groot belang dat het personeel meepraat. En dat gebeurt in het overleg tussen het management en de ondernemingsraad. Jouw kennis en ervaring op de werkvloer zijn dan heel belangrijk; voor de organisatie, voor jouw collega’s en natuurlijk voor jou zelf.

FNV’ers in de or

Als lid van de FNV ben je van meerwaarde in de or. Want jij krijgt ondersteuning van zowel het lokale netwerk van (kader)leden als van een sterke landelijke vakbond. Ook hebben we trainingen kun je altijd telefonisch advies vragen via het Or-Adviespunt.

Eerst meer weten?

Vraag dan eens aan je collega die nu al in de or zit wat hij of zij er zo leuk aan vindt. Of neem contact op met het Or-Adviespunt. Wil je jezelf als kandidaat op de kaart zetten? Vraag dan aan een kaderlid van de FNV voor de mogelijkheden en voor tips hoe je een aansprekende verkiezingscampagne voert.