Onafhankelijke integriteitscommissie bij ministerie van Justitie & Veiligheid

Door Redactie 17 september 2019

Na zwaar aandringen door de FNV komt er een onafhankelijke integriteitscommissie bij het ministerie van Justitie & Veiligheid.  Bij deze commissie kun je als melder direct een misstand melden.

Misstanden melden

Er is veel mis met integriteit bij de Rijksoverheid. Uit onderzoek van de FNV blijkt dat 1 op de 6 ambtenaren regelmatig door leidinggevenden onder druk wordt gezet om niet integer te handelen. Je kunt je voorstellen dat dit stress oplevert, en dat mensen zelfs ziek kunnen worden van de opgelegde druk. Daarom is de onafhankelijke integriteitscommissie erg belangrijk. Je moet als ambtenaar een plek hebben waar je veilig je verhaal kwijt kunt.

Werving commissieleden start binnenkort

De integriteitscommissie bij het ministerie van Justitie & Veiligheid bestaat uit een voorzitter en 2 leden. Het ene lid wordt voorgedragen door de bonden en medezeggenschap, het andere lid door de werkgever. De commissie krijgt een onafhankelijk secretariaat.

Binnenkort start de werving in de landelijke dagbladen. We zijn daarbij op zoek naar landelijk bekende mensen met statuur en gezag op het gebied van integriteit en bestuur. Mensen ook die kwesties en meldingen van misstanden kunnen beoordelen met een medewerkersbril op.

FNV wilt meer integriteitscommissies

Wij willen graag dat er overheidsbreed en bij het Openbaar Ministerie integriteitscommissies komen waar we als FNV invloed op hebben. Het Openbaar Ministerie weigert tot nu toe helaas om met zo’n commissie in te stemmen. En dat terwijl het College van procureurs generaal toegeeft dat ogen van buitenaf nodig zijn.