Cao-onderhandelingen Gemeenten mislukt door respectloze houding VNG

portret Rogier Esselbrugge
Door Rogier Esselbrugge 13 april 2019

Na lang onderhandelen, is het overleg voor een nieuwe cao voor ruim 160.000 gemeenteambtenaren vastgelopen. In een laatste poging, die liep tot middernacht van vrijdag 12 op zaterdag 13 april, hebben de vakbonden, waaronder de FNV, geprobeerd een akkoord te bereiken met de werkgeversdelegatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

In actie voor een betere cao gemeenten

’De respectloze houding van de VNG heeft het overleg de kop gekost’, aldus Bert de Haas, die namens FNV Overheid aan de onderhandelingstafel zat: ‘Een fatsoenlijke loonsverhoging met koopkracht zat er niet in. De werkgeversdelegatie wilde ook niet praten over een goede regeling voor werknemers om gezond aan het werk te blijven. Ook wilde de VNG dat werknemers zouden inleveren op hun huidige verlofuren. In een tijd waarin het economisch goed gaat met Nederland moet iedereen kunnen profiteren en erop vooruitgaan in plaats van inleveren.’

VNG weigert te investeren

De VNG legde eerst een pakket op tafel met een loonbod en verlofharmonisering, maar zonder breed vitaliteitsbeleid. Dit voorstel betekende afschaffing van de leeftijdsdagen, zonder dat voor oudere medewerkers iets anders in de plaats kwam. Bovendien wilde VNG geen fatsoenlijk overgangsrecht afspreken, zodat hele groepen medewerkers verlofdagen moesten inleveren. Een voorstel van de bonden voor een vitaliteitspakket voor jong en oud was onbespreekbaar voor de VNG. 'Onbegrijpelijk’, aldus De Haas: ‘De VNG staart zich blindt op korte termijn kosten en weigert te investeren in zijn eigen ambtenaren'.

Vervolgens kwam er een pakket zonder verlofharmonisering en vitaliteitsbeleid op tafel. Dit zogenaamde loonpakket bevatte uiteindelijk een bod van 4,9% loonstijging over 2 jaar. Dit loonbod (nog geen 2,5% per jaar) staat ver af van wat de bonden eisen en betekent in praktijk koopkrachtverlies met een inflatie die richting 3% op jaarbasis gaat. De bonden waren bereid de VNG tegemoet te komen op het punt van de transitievergoeding, maar de VNG wilde geen fatsoenlijke werkgeversbijdrage leveren.

Acties niet uitgesloten

De Haas: ‘Na 6 rondes onderhandelen was door de houding van de VNG een oplossing verder weg dan ooit. Het laatste voorstel van de VNG, met koopkrachtverlies én geen enkele bereidheid om te investeren in vitaliteitsbeleid voor jong en oud, vonden wij zo respectloos en onbegrijpelijk dat we besloten hebben dat verder onderhandelen geen zit had. Nu gaan we dus eerst in gesprek met de achterban. We sluiten niet uit dat het tot acties gaat komen'.