FNV overhandigt rapport en ‘Gouden Draaideur’ aan UWV

UWV moet stoppen met samenwerking uitzendbranche

portret Niels Kater
Door Niels Kater 22 april 2024

Vakbond FNV heeft samen met uitzendkrachten en uitkeringsgerechtigden de ‘Gouden Draaideur’ aan het UWV overhandigd. Ook is een belangrijk rapport aangeboden. Daarin wordt een schrikbarend beeld geschetst over de kwetsbare positie van uitzendkrachten. Vakbond FNV maakt zich daar grote zorgen over.

Overhandiging Gouden Draaideur 2024

Foto: FNV overhandigt de gouden draaideur aan Judith Duveen, directeur UWV Werkbedrijf

‘Het UWV werkt mee aan een draaideur-constructie’, zegt Marianne Jekkers, projectleider bij FNV Flex. ‘Hardwerkende mensen worden willens en wetens de WW ingestuurd om te voorkomen dat grote bedrijven hen vaste contracten moeten geven. Dat is echt onacceptabel.’

Draaideur van werkloosheid en tijdelijk werk

Het rapport gaat over uitzendkrachten die steeds in de WW belanden, vaak op het moment dat zij recht krijgen op een vaste baan. De uitzendkracht moet een werkloosheidsuitkering (WW) aanvragen en op dezelfde werkplek wordt een nieuwe goedkopere kracht ingezet. De werknemer wordt na een WW-periode opnieuw ingezet als uitzendkracht. Vervolgens herhaalt het proces zich. In sommige gevallen kunnen mensen na 6 maanden WW weer bij dezelfde werkgever aan de slag. Dit fenomeen wordt treffend omschreven als de 'draaideur' van werkloosheid en tijdelijk werk.

Positie uitzendkracht steeds kwetsbaarder

Uitzendkrachten bevinden zich onder meer daardoor in een steeds kwetsbaardere positie. Bij verlies van werk moeten ze een periode zonder inkomen overbruggen, omdat het altijd een tijdje duurt voordat je een uitkering krijgt. Ze moeten hun spaargeld opmaken voor de boodschappen om vervolgens bij een nieuwe uitzendbaan weer te sparen voor de volgende WW-periode.

Niemand deed er iets tegen

Ellen is al 25 jaar uitzendkracht: ‘Van mijn 18de tot mijn 43ste levensjaar zat ik vast in de draaideur van uitzendbureaus. Al die jaren heb ik veel stress ervaren. Ik ging van uitzendbaan naar WW en van WW weer naar een uitzendbaan. Het UWV stond erbij en keek er naar. Niemand deed er iets tegen.’

Hoog werkloosheidsrisico onder uitzendkrachten

Het UWV zelf concludeert dat de kans op werkeloosheid groter is bij mensen die na de WW als uitzendkracht aan het werk gaan. Cijfers tonen aan dat 7 op de 10 uitzendkrachten binnen 5 jaar zonder werk te komen zitten. Slechts 8% van de uitzendkrachten vindt tegenwoordig nog een vaste baan.

‘Gouden Draaideur’

Het UWV kreeg van de vakbond de symbolische ‘Gouden Draaideur’ overhandigd. ‘Deze vicieuze cirkel moet stoppen’, zegt Jekkers. ‘Deze constante financiële onzekerheid is verschrikkelijk voor de mensen zelf en bovendien krijgt de samenleving de rekening.’

Stoppen met samenwerking uitzendbranche

De FNV roept het UWV op om te controleren of het werk dat mensen verliezen nog steeds beschikbaar is. ‘De werknemers die aan de kant worden gezet, worden gecontroleerd of het hun eigen schuld is dat ze werkloos zijn geworden’, verduidelijkt Jekkers. ‘Maar de werkgevers kunnen kennelijk gewoon hun gang gaan. Het UWV moet de focus leggen op duurzaam werk en er voor zorgen dat uitzendkrachten direct in dienst bij een werkgever komen. Bovendien willen wij dat het UWV onmiddellijk stopt met de samenwerking met de uitzendbranche.’