FNV: Gesprekken uitzend-cao liggen stil

Huisvesting arbeidsmigranten splijtzwam in onderhandelingen

Sander Wageman
Door Sander Wageman 28 juni 2023

Er ligt een bom onder de cao-onderhandelingen voor uitzendkrachten. Heet hangijzer is de manier waarop huisvesting voor arbeidsmigranten geregeld moet worden. FNV wil dat er duidelijk afspraken komen over maximale huurtarieven die uitzendbureaus in rekening mogen brengen. Tot die tijd wordt er wat de vakbond betreft niet meer onderhandeld.

De huisvestingskosten die door uitzendbureaus in rekening worden gebracht bij arbeidsmigranten zijn op dit moment te willekeurig en dat zorgt in sommige gevallen voor onwenselijke situaties en een grote afhankelijkheid van de werkgever. Om misstanden te voorkomen wil de FNV dat de kosten voor huisvesting worden gereguleerd door een maximum van 20% of 25% van het wettelijk minimumloon in te stellen, afhankelijk van het type huisvesting. Deze eis willen de uitzendbureaus  niet vastleggen.

Onevenredig hoge huisvestingskosten

FNV-onderhandelaar Karin Heynsdijk: ‘Onevenredig hoge huisvestingskosten zijn een grote bron van ellende voor arbeidsmigranten die in Nederland werken. Zij worden soms gedwongen om een groot deel van hun inkomen af te staan voor een dak boven het hoofd. Het zorgt bovendien voor ongezonde afhankelijkheid van de werkgever. We praten al heel erg lang over het verbeteren van deze onwenselijke situatie en daarom is het zo belangrijk dat er nu harde afspraken over op papier komen. Wij willen voorkomen dat er in de toekomst toch nog uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Voor ons is dit een breekpunt in de onderhandelingen. Als de uitzendbranche hier niet mee instemt, dan zijn we uitgepraat.’

Verhalen van uitzendkrachten

Vandaag bood een aantal uitzendkrachten samen met FNV-er Heynsdijk de vertegenwoordigers van brancheorganisatie ABU en NBBU een bundel aan met verhalen van uitzendkrachten. Daaruit blijkt dat er nog erg veel te verbeteren valt voor de grote groep van zo’n 380.000 mensen die via het uitzendbureau werken. Heynsdijk: ‘De verhalen zijn schrijnend. Van uitzendkrachten die geen nieuw contract krijgen omdat ze misstanden aankaarten tot het verhaal van Robert, een arbeidsmigrant die van de ene op de andere dag door het uitzendbureau uit zijn huis werd gezet en noodgedwongen in zijn auto moest slapen. We hebben met de uitzendbureaus in de cao afgesproken dat we dit soort misstanden willen aanpakken, maar onder andere op het punt van huisvestingskosten geven ze nu niet thuis. Hopelijk komen ze nog tot inkeer.’

Uitzend-cao

De huidige uitzend-cao loopt af op 1 januari 2024, maar de onderhandelingen voor een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst waren al in volle gang. Ze zijn nu stopgezet tot de branche bereid is tot een socialer huisvestingsbeleid.

De verhalenbundel met ervaringen van uitzendkrachten vind je hier: Uitgefaseerd