Gouden Draaideur en 4558 handtekeningen voor uitzendbranche

'Stop met Fase A, Fase B, Fase UWV'

Door Redactie 9 december 2022

Vandaag hebben uitzendkrachten samen met FNV Flex met FNV-voorzitter Tuur Elzinga de Gouden Draaideur award uitgereikt aan de uitzendwerkgevers ABU en NBBU. In Den Haag, op het kruispunt tussen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en een vestiging van uitzendbureau Randstad, kregen ze ook de petitie voor goede cao-afspraken, die 4558 keer werd ondertekend.

Strijden voor waardering

Nienke vertelde aan de werkgevers over het effect van een uitzendbaan op je leven: 'Het is ongelooflijk vervelend om elke maand onzeker te zijn over je inkomen. Dat maakt dat je niet ver vooruit kunt kijken. Het voelt onstabiel en wankel. Waardering voor uitzendkrachten schiet echt te kort. We moeten er echt voor strijden blijkbaar en dat is gek. We werken er immers hard genoeg voor.'

De uitzendkracht als verdienmodel?

Anja heeft 30 jaar ervaring als uitzendkracht: 'Ik heb er zelf voor gekozen om als uitzendkracht te werken, maar dat betekent nog niet dat je me zomaar mag uitwringen. Uitzendkrachten zijn geen ‘commodity’ of handelswaar. Het uitzendbureau staat niet achter de uitzendkracht, maar is continu bezig om de inlener te pleasen. Maar voor mij gaat het om mijn bestaanszekerheid. Ik ben geen verdienmodel!'

Arbeidsmigranten zijn gewoon collega’s

Yvonne nam het op voor de arbeidsmigranten: “Het is verschrikkelijk hoe zij wonen. Ze betalen honderden euro’s per maand voor een krot. Ze moeten soms zelf hun slaapkamer delen met een onbekende. Koeien bij de boer hebben het soms beter! Ik schaam me er echt voor dat dit kan in Nederland. Het is tijd dat uitzendbureaus, maar ook inleners, hun ogen openen en zorgen voor goede huisvesting voor een realistische prijs. De mensen die bij je werken, daar heb je ook voor te zorgen.'

Laatste kans

Komende week is de laatste ronde van het cao-overleg. FNV-voorzitter Tuur Elzinga riep de uitzendwerkgevers op om de vlucht naar voren te maken en de uitzendbranche samen met de vakbonden op een hoger plan te tillen: 'Maak een cao-afspraak die de uitzendkrachten recht doet!'

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.