FNV Flex voert actie voor beter loon en meer waardering van uitzendkrachten

Sander Wageman
Door Sander Wageman 26 september 2022

Uitzendkrachten voeren vandaag actie tijdens het jaarlijks congres van uitzendbrancheorganisatie ABU in de Fokker Terminal in Den Haag. De actievoerders vragen bij het congrescentrum aandacht voor het uitblijven van beloofde verbeteringen in de arbeidsvoorwaarden. Minister Van Gennip, uitgenodigd als spreken tijdens de bijeenkomst, krijgt een brief met wensen en de oproep om zich bij de werkgevers hard te maken voor het nakomen van de beloftes.

De actie komt op een moment dat de cao-onderhandelingen tussen vakbonden en brancheorganisatie stroef verloopt. Bestuurder Marije Ottervanger van FNV Flex: ‘Er zijn in het verleden een hoop mooie beloftes gedaan over het verbeteren van de werkomstandigheden en een eerlijk loon voor uitzendkrachten, maar juist nu de nood het hoogst is, geven de uitzendbureaus niet thuis.’

Onderhandelingen uitzend-cao

De onderhandelingen voor een nieuwe uitzend-cao per 1 januari 2023 zijn in maart van dit jaar begonnen, maar een overeenkomst lijkt nog ver weg. Ottervanger: ‘We houden hoop dat deze branche ook inziet dat goede arbeidsvoorwaarden keihard nodig zijn om voldoende mensen aan het werk te krijgen. Dat is ook in hun eigen belang. Wellicht dat een kleine aanmoediging van de minister net dat kleine beetje motivatie oplevert die de ABU nodig heeft.’