Overwinning uitzendkrachten KLM

Roosters voortaan eerder bekend

Door Redactie 27 juni 2022

De uitzendkrachten van KLM hebben hun eerste overwinning geboekt in hun strijd voor een betere positie. Voortaan krijgen ze twee weken van tevoren hun rooster.

Enorme werkdruk

De uitzendkrachten bij KLM kwamen in actie toen ze merkten dat er bij hun terugkomst bij KLM na corona veel veranderd was. De werkdruk was enorm en door slechte roostering was het onmogelijke geworden om nog een privéleven te hebben naast de uren die ze voor KLM werkten. Ze kregen pas op donderdag voor de volgende week hun rooster en vrij krijgen was haast onmogelijk, zelfs niet bij belangrijke levensgebeurtenissen.

Petitie

Ze startten een petitie die bijna 200 van de 400 uitzendkrachten ondertekenden. Hun eisen: twee weken van te voren hun rooster, onderling kunnen ruilen en respect. De handtekeningen hebben ze aangeboden aan Randstad en vervolgens aan KLM. Zij deelden hun persoonlijke verhalen en luidden de noodklok: ‘Op deze manier vallen we om of nemen we ontslag!’

Resultaat

Hun aanpak had resultaat. Vorige week kregen ze te horen dat ze vanaf het begin van de zomer hun rooster twee weken van tevoren krijgen. Aan het onderling ruilen en het respect op de werkvloer wordt nog vervolg gegeven. ‘Ik ben blij met deze eerste stap, maar we zijn er nog lang niet,’ zegt Asha Ramdhan, uitzendkracht bij KLM. ‘Er valt nog veel meer te winnen. Ik ben het bijvoorbeeld zat dat ik al 9 jaar flexer ben, het wordt tijd dat ik gewoon een vast contract krijg, direct bij KLM’.