Nieuwe cao voor uitzendkrachten

Meer loon, meer zekerheid, beter pensioen

Door Redactie 6 december 2021

In Nederland werken zo’n 850.000 uitzendkrachten. Zonder jouw harde werk zou de economie in elkaar storten. Daarom moet jouw positie beter. Een eerste stap is gezet met een nieuwe uitzend-cao. Je krijgt meer loon, meer zekerheid en een beter pensioen.

Betere beloning

Je gaat meer verdienen, omdat de Inlenersbeloning hoger wordt. Dat is een regeling die ervoor zorgt dat jij als uitzendkracht hetzelfde salaris verdient als je vaste collega’s die hetzelfde werk doen. Gelijk werk = gelijk loon. In de nieuwe cao gaan we nog een stapje verder.

Je hebt nu ook net als je vaste collega’s recht op:

• Alle eenmalige uitkeringen, zoals de eenmalige loonsverhoging
  • Cao-loonsverhoging op hetzelfde moment als je collega in vaste dienst
  • Vaste eindejaarsuitkering (vanaf 2023).
  • Inschaling op basis van werkervaring
  • Thuiswerkvergoeding
  • Verstrekking van functie-gerelateerde hulpmiddelen

Langer een ww-uitkering

Je bent beter beschermd als je je baan kwijt raakt. Als je werkloos wordt, heb je recht op maximaal 38 maanden WW, in plaats van 24 maanden. Hoeveel maanden je precies krijgt, hangt af hoelang je gewerkt hebt.

Beter pensioen

Je bouwt eerder en meer pensioen op. Al na 8 weken werken bouw je pensioen op. Dat was 26 weken. Ook wordt jouw pensioen over een groter deel van je salaris berekend, waardoor je meer spaart in je pensioenpot.

Kortere fasen

Als uitzendkracht werk je in fasen. Je begint in fase A en je zou moeten doorstromen naar fase C (Of 1 t/m 4 bij de NBBU). Bij iedere fase krijg je meer zekerheid en rechten. In de laatste fase heb je eindelijk recht op een vast contract met het uitzendbureau. In de nieuwe cao is afgesproken dat de eerste fasen korter worden. De eerste fase duurt 52 weken. Dit was 78 weken. Ook de fase erna wordt korter: 3 jaar in plaats van 4 jaar.

Zo werkt het fasensysteem

Minimumloon voor arbeidsmigranten

Ook de positie van arbeidsmigranten wordt beter. Ben je net in Nederland, dan heb je de eerste 2 maanden recht op het volledige wettelijk minimumloon. Op Rijksoverheid.nl lees je hoeveel dat is. Het maakt niet uit hoeveel uur je werkt en wat voor arbeidsovereenkomst je hebt.

Niet meteen je huis kwijt

Ook krijg je als arbeidsmigrant na het einde van je contract nog 4 weken de tijd om nieuwe huisvesting te vinden, of terug naar huis te gaan. Je staat dus niet meteen op straat als je je baan verliest.

Leden zijn voor

De meerderheid van de FNV-leden heeft 'ja' gezegd tegen de nieuwe uitzend-cao. Dat blijkt uit een enquête. Leden hebben altijd de laatste stem als we een nieuwe cao hebben afgesproken met de werkgevers.