Schikking met Tempo-Team voor medewerkers PostNL, Niemeyer en Libbey

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 8 november 2019

De FNV is een schikking overeengekomen met Tempo-Team (dochterbedrijf van Randstad) over pakketsorteerders die werken bij PostNL en productiemedewerkers bij Niemeyer en Libbey. De FNV is blij dat deze vier bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en stoppen met contracting. ‘We kunnen na 5 jaar werken aan deze zaak, terugkijken op een mooi resultaat’, zegt FNV-bestuurder Masja Zwart.

'Alle ruim 3000 uitzendkrachten van Tempo-Team in de distributie krijgen vanaf nu hetzelfde loon als vaste krachten', vervolgt Zwart.

Verbieden

‘FNV hoopt dat minister Koolmees nu wetgeving ontwikkelt waarmee mensen die via een contracting constructie werken, hetzelfde loon krijgen als collega’s die hetzelfde werk doen. Net als de minister doet met payrolling’, zegt Zwart. In een publicatie van 7 mei 2019 van de Inspectie SZW laat het ministerie weten diverse arbeidsconstructies te hebben onderzocht op het niet naleven van cao-bepalingen: “Doordat werkgevers werknemers via bijvoorbeeld contracting lieten werken, krijgen zij een lager loon dan zij volgens de cao moeten krijgen. Dit komt onder meer voor in distributiecentra, bij pakketbezorgers en installateurs.”

Uitzend-cao

‘Gelukkig‘, zegt één van de werknemers van PostNL. ‘Nu ik via de uitzend-cao betaald ga krijgen, kan ik als mijn wasmachine het begeeft, tenminste een nieuwe kopen! Ik ben blij dat Tempo-Team het niet op een rechtszaak heeft laten aankomen en zelf de beslissing heeft genomen om ons gelijk te betalen. Het is echt niet makkelijk om uitzendkracht te zijn, je weet nooit zeker hoeveel uur je kunt maken en hoe lang je ergens mag blijven.’

Gelijktrekking

Zwart, haar collega’s van FNV Naleving en talloze FNV-leden hebben vanaf 2014 hard gewerkt om dit resultaat te bereiken. In februari dit jaar kondigde Tempo-Team aan te gaan stoppen met contracting maar weigerde afspraken te maken. De FNV daagde de uitzendgigant én PostNL daarom in mei 2019 voor de rechter. De FNV is tevreden met de nu bereikte schikking en de extra afspraken voor FNV-leden. ‘Over de inhoud daarvan doen wij geen mededelingen’, aldus Zwart. De schikking betreft circa 10 pakketdepots van PostNL, twee vestigingen van glasfabriek Libbey Leerdam én de tabakszolder bij BAT Niemeijer in Groningen. In totaal gaan ruim 3000 mensen gelijk loon krijgen.

Benadeling

In 2018 zijn door de Inspectie SZW samen met partners, 47 werkgevers geïnspecteerd op ernstige benadeling van werkenden. Dit ging om werkgevers in onder meer de transport en logistiek, land- en tuinbouw, horeca en detailhandel, uitzendbureaus en de bouw. Zwart: ‘Iedere werknemer hoort te verdienen wat zijn of haar collega’s in vaste dienst bij de opdrachtgever, ook verdienen. Gelijk werk geeft recht op gelijk loon. Daar vechten wij voor. Deze strijd laat goed zien dat het loont om lid te zijn van een vakbond, zeker als je uitzendkracht bent. Wij zijn blij dat werkgevers dit in toenemende mate lijken te beseffen.’