Geen cao Achmea zonder koopkrachtherstel

Werkgever biedt slechts 5%

Door Redactie 23 november 2023

De FNV wil dat jij bij de nieuwe cao voor het koopkrachtverlies van de afgelopen jaren gecompenseerd wordt. Achmea wil hier (nog) niet aan en biedt een loonsverhoging van slechts 5%. Dit terwijl jouw koopkracht de afgelopen jaren met meer dan 12% is achteruitgegaan.

Geen cao Achmea zonder koopkrachtherstel

Koopkrachtherstel nodig

Jouw koopkrachtverlies is al begonnen in 2022. Toen de vorige cao werd afgesloten, was nog niet voorzien dat de inflatie zo’n vlucht zou nemen. Eigenlijk heeft Achmea dus toen een goedkope cao gehad. Dan is het toch niet onredelijk als nu een loonsverhoging gevraagd wordt die de koopkracht herstelt? Een bedrijf dat goed voor zijn werknemers wil zorgen, doet dat!

Achmea biedt slechts 5% loonsverhoging

Achmea biedt nu slechts 5% loonsverhoging per jaar. Dit terwijl het koopkrachtverlies tot nu toe meer dan 12% is geweest.

Extra treden voor hogere schalen

Achmea komt ook nog met voorstel om de hogere schalen extra treden te geven vanwege arbeidsmarktkrapte. Het klopt dat er krapte is op de arbeidsmarkt voor deze functies. Maar het is een beetje simpel om te denken dat arbeidsmarktkrapte alleen op te lossen is met een hogere loonsverhoging. Bovendien is Achmea niet consequent in haar redenering. In de lagere schalen lopen de opleidingsklassen leeg, onder andere omdat ze ergens anders meer kunnen verdienen!

Salarisbod veel te laag

Maar de belangrijkste reden dat wij niet meegaan met dit voorstel is omdat Achmea een veel te laag salarisbod doet. Als ze zo weinig aan de werknemers wil besteden, gaan we van dat die kleine loonsverhoging niet het meeste aan de hoogst betaalden geven.

Aandeelhouders ontvingen wel veel geld

Achmea is een gezonde financiĆ«le instelling die goed zorgt voor haar aandeelhouders. De preferente aandeelhouders ontvingen vorig jaar 20 miljoen. Daarnaast keerde Achmea het eerste half jaar van 2023 58 miljoen uit aan ‘dividend en coupon’. Hiervan is 15 miljoen dividend. En de Verenging Achmea ontving in 12 jaar 774,5 miljoen aan dividend. Het is nu tijd dat de werknemers ook hun deel krijgen.

Word in november gratis lid van de FNV

Het is nu meer dan ooit van belang lid te zijn van een vakbond: zonder vakbond geen koopkrachtverbetering! Hoe meer leden, hoe meer druk we kunnen zetten aan de onderhandelingstafel. Als je in november, de Maand van de Vakbond, lid wordt van de FNV betaal je het eerste jaar geen contributie.

Word nu lid