Pensioen onder druk bij Achmea

Forse meningsverschillen tussen FNV en werkgevers

Door Redactie 31 oktober 2023

Alle pensioenregelingen moeten gewijzigd worden als gevolg van de nieuwe pensioenwet. We zijn daarover al geruime tijd over in gesprek met Achmea. Hoe verder we in dit overleg komen, hoe duidelijker wordt dat er grote verschillen zijn tussen wat Achmea wil en wat de FNV wil.

Premie

De nieuwe pensioenwet is niet bedoeld om te bezuinigen. De FNV wil daarom dat de premie voor het ouderdomspensioen de fiscaal maximale premie is volgens de nieuwe wet namelijk 30%. Daarmee is deze al veel lager dan de huidige premie, die is nu maximaal 40%. Op dit moment is die rond de 33 à 34%.

Nog wat tegoed

Wij hebben daarom gezegd dat we nog wat tegoed hebben van Achmea. Dit omdat zij alleen al op grond van de nieuwe wetgeving besparen op de pensioenkosten.

Nog meer besparen

Achmea wil echter nog meer besparen op de pensioenkosten. Hun voorstel is een premie van rond de 24%. Volgens Achmea heb je daarmee een vergelijkbaar pensioen als in de huidige regeling.

Uitkomsten mogelijk veel slechter

Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat het niet zo kan zijn dat je met een wetswijziging hetzelfde pensioen voor veel minder geld kunt krijgen. Dat is dan ook niet zo. Bij ‘een slecht weer scenario’ zijn de uitkomsten veel slechter. Met andere woorden: de risico’s voor de deelnemers zijn veel groter. Daarom houden wij vast aan de premie voor ouderdomspensioen van 30%.

Voorkeur voor solidaire premieregeling

In het nieuwe systeem moeten cao-partijen kiezen tussen een flexibele premieregeling en een solidaire premieregeling. De FNV heeft sterke voorkeur voor een solidaire premieregeling. Deze sluit het beste aan bij jullie huidige regeling, een collectief beschikbare premieregeling (CDC).

Risico’s beperkt bij solidaire premieregeling

Bij een solidaire premieregeling worden de risico’s beperkt door een solidariteitsreserve. Dankzij deze reserve kan er een beleggingsbeleid worden gevoerd dat maakt dat uitkeringen met regelmaat kunnen worden verhoogd. En mogelijke verlagingen worden tot het uiterste beperkt.

Verwachte pensioenresultaat minder bij flexibele premieregeling

Bij de flexibele premieregeling is keuzevrijheid. Dit is echter maar een heel beperkte keuzevrijheid, namelijk tussen 3 beleggingsmixen. Ook kan je bij het ingaan van het pensioen kiezen tussen een vaste verzekerde uitkering en een uitkering die kan groeien en dalen. De vaste uitkering is eigenlijk een verzekerde regeling. Omdat bij de beleggingen rekening gehouden moet worden met al deze varianten, is het verwachte pensioenresultaat minder dan bij de solidaire premieregeling.

Cao voor een jaar

De FNV en Achmea hebben dus nog forse meningsverschillen over de nieuwe pensioenregeling. Wij hebben daarom bij de cao-onderhandelingen voorgesteld om een cao voor een jaar af te sluiten. Dan hoeft er nog niks te veranderen voor de pensioenen, want het is de bedoeling dat de nieuwe pensioenregeling ingaat per 1 januari 2026. Achmea wil echter in de nieuwe cao afspraken maken over de pensioenregeling.

Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat Achmea de kosten van de nieuwe cao wil betalen uit besparingen op de pensioenregeling. Wordt vervolgd.