Onderhandelingen cao Achmea begonnen

Koopkrachtherstel op één

Door Redactie 25 oktober 2023

Op woensdag 18 oktober zijn de onderhandelingen gestart over jouw nieuwe cao Achmea. We hebben tijdens deze eerste bijeenkomst onze voorstellen ingediend.

Koopkrachtherstel

Onze voorstellen zijn gebaseerd op een enquête die wij in juni samen met de werkgever gehouden hebben. Hieruit kwam naar voren dat koopkrachtherstel met stip op één staat. Bovendien blijkt werkdruk een groot punt.

Koopkrachtverlies gecompenseerd

FNV Finance wil dat het grote koopkrachtverlies van de afgelopen cao wordt gecompenseerd. Vanaf oktober 2022 tot nu zijn de prijzen met 13,6% gestegen. In diezelfde periode hebben jullie 1% salarisverhoging gehad. Achmea had dus geluk dat ze juist voor de inflatiestijging een cao hadden afgesloten. Maar nu moeten ze wel over de brug komen!

Achmea biedt slechts 4% loonsverhoging per jaar

Achmea heeft daar andere gedachten bij. Zij willen een cao van 2,5 jaar en in die periode de salarissen met 10% verhogen. Dat is slechts 4% per jaar!!

Schril contrast

Dit bod staat in schril contrast met wat uit de enquête is gekomen. Blijkbaar wil Achmea wel graag weten wat er onder de werknemers leeft, maar als het geld kost, wil ze er niks mee doen. Maar misschien draaien ze nog bij.

Laat in ieder geval aan jouw leidinggevende weten dat je het niet eens bent met het bod van Achmea. De leidinggevenden gaan het voorstel van 4% per jaar met de medewerkers bespreken.

Lees hier meer over onze voorstellen

Vragen?

Heb je vragen of opmerkingen over de cao-onderhandelingen? Stel ze aan de onderhandelingsdelegatie.

Jan van den Brink,
Bernadette van Vloon,