Update over de cao Houthandel

Doe jij mee aan het onderzoek loongrens boven-cao’ers?

Door Redactie 9 februari 2024

Het lijkt alweer lang geleden dat onze leden actievoerden met als mooi resultaat een nieuwe cao Houthandel. Toch is de definitieve tekst van de cao nog maar kort geleden afgerond. Deze ligt nu bij de minister van Sociale Zaken voor de zogenoemde Algemeen Verbindend Verklaring (AVV). Zodra de minister de cao Algemeen verbindend verklaart, moeten álle bedrijven in de sector de cao toepassen, zodat de cao voor álle werknemers in de sector geldt.

Is jouw loonsverhoging goed doorgevoerd?

De volledige tekst van de cao (die loopt tot 1 juli aanstaande) kun je nu vinden op fnv.nl/caohouthandel.

Het is goed om te controleren of de afspraak over de loonsverhogingen goed zijn uitgevoerd. Ook vergoedingen zoals reiskosten en verblijfskosten zijn aangepast. Heb je daarover twijfels of vragen dan kun je een mail sturen naar houthandel@fnv.nl.

Cao-onderhandelingen voor de nieuwe cao

Er worden al data gepland voor de volgende cao-onderhandelingen over de cao die op 1 juli a.s. rond moet zijn. We zullen voordat die onderhandelingen beginnen weer een enquête uitsturen om te weten wat onze leden belangrijk vinden voor de nieuwe cao.

Doe jij mee aan het onderzoek loongrens boven-cao’ers?

Intussen starten we met het onderzoek naar de situatie rond de loongrens en boven-cao‘ers, zodat we voor de cao-onderhandelingen een goed beeld hebben van de praktijk en wat er leeft onder de boven-cao’ers.

Ben jij  boven-cao‘er en wil je aan het onderzoek meewerken? Stuur dan een mail naar houthandel@fnv.nl.

Begrijpelijke cao-tekst

Ook zijn we nog bezig met het uitwerken van de afspraak om de cao-tekst in begrijpelijk Nederlands om te zetten. Met ingang van de volgende cao moet dat gereed zijn. Datzelfde geldt voor de modernisering van de functionerings- en beoordelingssystematiek die dan ook afgerond moet zijn.

Online training ‘goed gesprek’

Voor een goed gesprek is feedback -hoe reageer je op wat er gezegd wordt- erg belangrijk. Handig voor goed overleg met je collega’s en in functionerings- en beoordelingsgesprekken. De gratis korte e-learning hierover helpt daarbij. Interesse? Ga hiervoor naar de website van houtmooiwerk.

Duurzaam inzetbaar in de Houthandel

Een belangrijk project over duurzame inzetbaarheid is: Voor vandaag én in de toekomst - Hout Mooi Werk

Kijk maar eens wat er mogelijk is om er in jouw bedrijf, soms gratis, mee aan de slag te gaan. Wil je meer doen met duurzame inzetbaarheid bij jouw werkgever? Zorg er dan voor dat er iemand van het bedrijf naar het gratis Hout Mooi Werk event komt op 14 maart. Of meld je zelf aan. Een leuke manier om kennis te maken met duurzame inzetbaarheid in de praktijk of ervaringen te delen. Meer info en aanmelden doe je via de website van Hout Mooi Werk.

Vragen/opmerkingen?

Zoals je ziet is er genoeg te doen rond de cao Houthandel. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een mail naar houthandel@fnv.nl.