Timmerindustrie: alles over het proces rondom de cao-onderhandelingen

Zo komt jouw cao tot stand

Door Redactie 26 februari 2024

We merken dat veel leden vragen hebben over de cao-onderhandelingen voor de Timmerindustrie. Hoe werken die onderhandelingen precies? Welke afspraken worden er gemaakt? En welke invloed hebben leden op deze onderhandelingen? We leggen het hier stapsgewijs uit.

Voorbereiding cao-traject

Werkgevers en vakbonden  bereiden zich voor op de onderhandelingen. Bij de FNV doet de onderhandelaar dit samen met de cao-commissie. De cao-commissie bestaat uit actieve leden, werkzaam in de Timmerindustrie. Zij zijn actief betrokken gedurende het hele cao-traject. Onze leden vragen we wat ze belangrijk vinden voor de nieuwe cao. Hiervoor zetten we een vragenlijst uit.

Vaststellen van de cao-voorstellen

Beide partijen stellen onderwerpen vast die tijdens de onderhandelingen besproken moeten worden. Dit kan gaan over salaris, werktijden, vakantiedagen, ziekteverlof, pensioenen en andere arbeidsvoorwaarden. Dit gebeurt meestal met een voorstellenbrief.

Bij de FNV wordt deze brief opgesteld met de input vanuit onze leden (de invullers van de vragenlijst) én de arbeidvoorwaardenagenda. In de arbeidsvoowaardenagenda staan de wensen die de FNV graag op elke cao-tafel terugziet en wordt door het FNV-Ledenparlement vastgesteld. De voorstellenbrief wordt in overleg met de cao-commissie opgesteld.

Onderhandelingen

Vertegenwoordigers van werkgevers en vakbonden komen samen om te onderhandelen over de cao. Dit begint altijd met het uitwisselen van de voorstellen en het geven van een toelichting daarop. Tijdens de onderhandelingen wordt gezocht naar uitkomsten waar beide partijen het mee eens zijn. Onderhandelen is geven en nemen. Beide partijen leveren iets in.

De onderhandelingen bestaan gewoonlijk uit meerdere rondes. Bij de timmerindustrie gaan we nu naar de 3e en misschien wel laatste ronde.

Einde onderhandelingen: 3 mogelijkheden

Aan het einde van de onderhandelingen zijn er een aantal mogelijkheden. Deze bespreekt de cao-onderhandelaar altijd met de cao-commissie. Zij geven een stemadvies aan onze achterban, de FNV-leden. De mogelijkheden zijn, we bereiken:

Er worden goede afspraken gemaakt die dichtbij de eisen/wensen van de vakbonden komen. Het principeakkoord wordt positief voorgelegd aan onze leden. Zij mogen voor of tegen het principeakkoord stemmen.

Er wordt een resultaat bereikt dat niet voldoet aan onze eisen, maar te goed is om direct door ons 'nee' tegen te zeggen. Dit wordt meestal neutraal voorgelegd aan onze leden. Zij hebben dan echt de laatste stem en mogen voor of tegen het onderhandelingsresultaat stemmen.

Als er geen overeenstemming wordt bereikt, zijn er verschillende scenario's mogelijk:
-Er worden meer onderhandelingsrondes gepland, zo is er meer tijd en ruimte om er uit te komen.
-Werkgevers komen met een eindbod. Ze willen dan niet verder onderhandelen en dit is hun laatste bod. Dit eindbod leggen we voor aan onze leden. Zij kunnen hierover stemmen en hebben het laatste woord.
-We komen er niet uit en we zijn “uit onderhandeld”.

Wanneer gaan we actievoeren?

Stemmen onze leden tegen en wijzen zij het resultaat af of zijn de onderhandelingen stuk gelopen? Dan gaan we met onze leden in gesprek over acties. Tijdens een zogenaamde ¾ vergadering wordt er gestemd of er acties gevoerd gaan worden.

Een actie-traject: 2 mogelijkheden

1. Staken: Staken is het uiterste middel. Staken is het krachtigste wapen om werkgevers te dwingen op de eisen van de vakbonden en haar leden in te gaan. Staken kan in allerlei varianten. Meestal starten we met korte regionale werkonderbrekingen en bouwen we verder op. Als de stakingen langer duren kan het uiteindelijk uitmonden in landelijke stakingen die meerdere dagen duren.

Vakbonden organiseren deze acties en ondersteunen de stakende werknemers. Samen met jullie maken we een plan om te winnen! We kiezen samen met jullie de beste actievormen zijn en beslissen hoe we die op een goede manier opbouwen.
  2. Andere actievormen: Naast staken kunnen werknemers ook andere acties ondernemen om de druk op werkgevers te vergroten en onderhandelingen te bevorderen. Dit kan het organiseren van protestacties, het uitdelen van pamfletten, het organiseren van petities of ludieke acties zijn. Ook proberen we via de media aandacht te krijgen voor de acties.

De acties zijn bedoeld om de werkgevers verder onder druk te zetten. Hoe groter de actiebereidheid hoe beter we in staat zijn om tot een goede cao te komen. Het is daarom belangrijk dat jullie allemaal meedoen als dat nodig is!

Soms moeten we samen in actie komen

Soms lukt het niet met onderhandelen alleen en moeten we samen in actie komen voor betere arbeidsvoorwaarden. Vergelijk het lidmaatschap van de FNV met een lidmaatschap van de sportschool. Als je alleen je lidmaatschap van de sportschool betaalt en je gaat nooit trainen, moet je ook niet mopperen dat je geen spieren krijgt! Samen in actie komen loont, want daar waar we actievoeren, behalen we betere resultaten en maken we betere afspraken voor onze leden.

In dit artikel lees je meer over de successen van het afgelopen jaar.