Stem nu over het onderhandelingsresultaat cao Afbouw

Je kunt stemmen tot 14 januari

Door Redactie 21 december 2023

Eerder dit jaar vroegen we onze leden wat zij belangrijk vinden voor de nieuwe cao Afbouw. Op basis daarvan hebben we voorstellen aan de werkgevers gedaan. Na diverse onderhandelronden bereikten we een onderhandelingsresultaat waarover nu gestemd kan worden.

Dit ging aan het resultaat vooraf

Nadat de werkgevers met een loonbod kwamen dat absoluut te laag was, spraken we tijdens een online ledenvergadering op 27 november met een aantal van onze leden. Daarop volgden nog 2 onderhandelronden en bereikten we 20 december met de werkgevers een onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao.

Het is nu aan de FNV-leden om te beslissen of dit resultaat definitief wordt omgezet naar een nieuwe cao. Zij kunnen online stemmen tot 14 januari.

Dit zijn de belangrijkste afspraken

Looptijd

2 jaar (1 januari 2024 t/m 31 december 2025)

Loon en vergoedingen/toeslagen

Over de looptijd van 2 jaar een loonsverhoging tussen de 11 en 13%, onderverdeeld in:

• Per 1 maart 2024: € 150,- bruto per maand structureel. Dat is voor de laagste lonen ongeveer 5,5% en voor de hogere lonen ongeveer 3,5%. Bij een gemiddeld loon is het ongeveer 4,5%;
  • Per 1 september 2024: weer € 150,- bruto per maand structureel. Bij een gemiddeld loon is het ongeveer 4,5%;
  • Per 1 februari 2025: een automatische prijscompensatie (van de inflatie) met een minimum van 2% en een maximum van 4%;
  • Aanpassingen van de vergoedingen/toeslagen met 4,5% per 1 maart 2024 en per 1 september 2024 en met loonsverhoging per 1 februari 2025;
  • Reisurenvergoeding wordt verbeterd;
  • Kilometervergoeding voor fietsgebruik;
  • De vergoeding voor de door de werknemer betaalde vakbondscontributie wordt verhoogd naar € 90,- netto met ingang van 1 januari 2024;

Overige afspraken

Naast afspraken over loon en vergoedingen, maakten we nog een aantal afspraken:

• Tegengaan van schijnzelfstandigheid. Te realiseren door een verbod op bemiddelingsbureaus en verplichting van een afbouwveiligheidspas voor zzp’ers.
  • Het moet aantrekkelijk worden om leermeester te zijn bij een leerbedrijf, onder andere door het verhogen van de status van de leermeester. De cao-partijen willen kijken hoe dit gerealiseerd kan worden.

• Verlenging regeling zware beroepen (RVU). De RVU-regeling (eerder stoppen met werken of zwaarwerkregeling) loopt eind 2025 af. De FNV wil dat deze regeling na 2025 wordt voortgezet. Zo ook de werkgevers in de Afbouw (NOA). Zij zijn bereid tot het ondertekenen van de “verklaring met betrekking tot zwaar werk”. Vanaf begin 2025 praten we verder met de werkgevers over hoe we de regeling om eerder te kunnen stoppen met werken, gaan voortzetten.

• Gratis leermiddelen voor BBL-leerlingen. Dit komt erop neer dat de leerling geen collegegeld meer hoeft te betalen, geen kosten voor het lespakket maakt, geen bijdrage voor de praktijk hoeft te betalen en geen gereedschap hoeft te betalen.

GEEF JE MENING, STEM NU!