Ultimatum Aedes verlopen

Acties bij woningcorporaties

portret Niels Kater
Door Niels Kater 24 november 2023

Er volgen op zeer korte termijn acties bij woningcorporaties. Dat kondigen de vakbonden FNV, CNV Vakmensen en De Unie gezamenlijk aan. De bonden stelden een ultimatum aan Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties in Nederland, maar daar is vlak voor het verstrijken van het ultimatum een negatieve reactie op gekomen. Dat betekent dat er de komende tijd acties zullen volgen.

Om welke acties het precies gaat en wanneer deze plaatsvinden laten de bonden nog even in het midden. ‘We gaan de werkgevers verrassen’, zegt Janneke Waage, cao-onderhandelaar FNV. ‘De werknemers zijn boos en de actiebereidheid is groot. Ze vinden het onbegrijpelijk wat er nu gebeurt. Er wordt al jarenlang niet écht naar de signalen van medewerkers geluisterd. De mensen zijn het  zat.’

Koopkrachtbehoud

Aedes heeft een eindbod gedaan, maar daar kunnen de bonden zich niet in vinden. ‘Dit loonbod leidt niet eens tot koopkrachtbehoud voor de meerderheid van de werknemers’, zegt Edith Werger van vakbond De Unie daarover. ‘Werknemers vinden dat de branchevereniging nul waardering heeft voor hun werk. Aedes zou zich dit moeten aantrekken.’

Er volgt nu actie

Robbim Heins van CNV Vakmensen: ‘Corporatiemedewerkers lopen qua koopkrachtherstel mijlenver achter bij de rest van Nederland. Maar naar de bonden luistert Aedes niet. Dus kunnen we niet anders dan in actie komen.’

Een nieuwe cao moet ingaan op 1 januari 2024 en geldt dan voor circa 28.000 medewerkers.