Leden kunnen stemmen over de nieuwe pensioenregeling BPFSchilders

Of eerst aanmelden voor online informatiebijeenkomst

Door Redactie 24 november 2023

Na een lange periode is op 1 juli jl. de nieuwe pensioenwet (Wet Toekomst Pensioenen) in gegaan. Cao-partijen zijn de afgelopen jaren met elkaar in gesprek geweest om te kijken hoe we de nieuwe pensioenwet goed kunnen uitwerken. Die uitwerking is ons intussen gelukt, maar van een akkoord kunnen we uiteraard pas spreken nadat onze (gepensioneerde) leden (hierna: leden) in meerderheid met het resultaat instemmen!

Belangrijkste wijzigingen in het nieuwe pensioenstelsel

FNV is voorstander van het nieuwe pensioenstelsel. Wil je meer weten over onze argumenten? Een uitgebreide toelichting vind je op: fnv.nl/goedpensioen

Pensioen BPF Schilders

Het pensioen in de Schilders-, Afwerkings-, Vastgoedonderhoud- en Glaszetbedrijven (SAVG) wordt geregeld door pensioenfonds BPF Schilders.

Hoe ziet de nieuwe pensioenregeling bij BPF Schilders er straks uit?

Cao-partijen hebben in overleg gezocht naar een regeling die zo dicht mogelijk ligt bij de huidige uitgangspunten en, voor zover mogelijk, gebruik maakt van de voordelen van het nieuwe pensioenstelsel.

De belangrijkste kenmerken voor de nieuwe pensioenregeling zijn:

• een pensioenregeling op basis van de solidaire premieregeling, die zo dicht mogelijk aansluit bij de huidige regeling;
  • een premie van 30,1% en een ambitie van 73% (van het middelloon), dit komt overeen met de premie en ambitie in het huidige stelsel;
  • een nabestaandenpensioen bij overlijden voor de pensioendatum van 40% van het laatste salaris tot de AOW-leeftijd van de achtergebleven partner, daarna 10% van het laatste salaris (bovenop de AOW);
  • BPF Schilders neemt niet meer risico dan nodig is om de ambitie te realiseren. Een zo stabiel mogelijk pensioen is belangrijker dan een onzeker pensioen;
  • de oude pensioenrechten worden omgezet naar de nieuwe regeling; de opgebouwde pensioenaanspraken en -rechten binnen het fonds worden ingebracht in de nieuwe pensioenregeling zodat er één pensioenregeling blijft voor bestaande en nieuwe aanspraken.
  • het gemis van toekomstige pensioenopbouw wordt gecompenseerd door middel van het toekennen van extra pensioenaanspraken;
  • het instellen van een solidariteitsreserve zodat het korten van pensioenen, zoveel als mogelijk, wordt voorkomen. Het vullen van deze reserve gebeurt uit het fondsvermogen en niet uit de premie;

Cao-partijen vinden dat met de bovengenoemde invulling van een nieuwe pensioenregeling sprake is van een evenwichtige transitie van de huidige pensioenregeling naar de voorgenomen nieuwe pensioenregeling.

Online bijeenkomst

Wij vragen onze leden of zij kunnen instemmen met de nieuwe pensioenregeling. Maar we kunnen ons voorstellen dat je behoefte hebt aan verdere toelichting en het kunnen stellen van vragen. Daarom organiseren wij een online bijeenkomst.

Meld je aan voor de bijeenkomst

We hopen hiermee voldoende duidelijk te hebben gemaakt waarover cao-partijen een onderhandelingsresultaat hebben bereikt. Leden hebben via e-mail of post een uitnodiging ontvangen om hun stem uit te brengen. Zij kunnen dit doen tot 12 december.

Meer informatie

Mis je nog informatie en/of kun je de online bijeenkomst niet bijwonen, dan wijzen we je graag op de pensioenkrant. Je vindt deze hieronder.