FNV stelt Aedes ultimatum; mogelijk acties bij woningcorporaties

portret Niels Kater
Door Niels Kater 17 november 2023

Vakbond FNV heeft zojuist een ultimatum verstuurd aan Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties in Nederland. Als Aedes niet voor vrijdag 24 november, 10.00 uur ingaat op de eisen van de vakbond volgen er acties. ‘Onze leden vinden het eindbod van Aedes volstrekt onvoldoende’, zegt Janneke Waage, cao-onderhandelaar namens de FNV. ‘De actiebereidheid is dan ook groot.’

In de onderhandelingen over een nieuwe cao voor werknemers van woningcorporaties ligt er een eindbod van Aedes op tafel. De werkgeversbranche geeft daarbij zelf aan dat ze 10% loonsverhoging bieden, maar volgens de FNV klopt dat niet: ‘Het verhaal is lang niet zo mooi als werkgevers het doen voorkomen. Er zitten allerlei addertjes onder het gras’, zegt Waage daarover. ‘In de praktijk is het gewoon een slechte deal voor de corporatiemedewerkers.’

Koopkrachtreparatie en -behoud

In het eindbod van Aedes is de daadwerkelijke loonsverhoging 8%. Daarbovenop komt 2% eindejaarsuitkering voor werknemers die dat nog niet hebben. De helft van alle corporatiemedewerkers heeft deze, of een soortgelijke regeling al. Zij schieten hier dus niets mee op. Daarbij is de loonstijging van 8% in de praktijk in veel gevallen slechts 7%. ‘Dat klinkt voor buitenstaanders misschien nog best acceptabel’, zegt Waage daarover. ‘Maar niet als je bedenkt dat de corporatiemedewerkers de laatste jaren vrijwel niet zijn gecompenseerd voor de torenhoge inflatie. We gaan voor koopkrachtreparatie en -behoud.’

Feitelijke cijfers en looneis

In 2022 was de cao-loonsverhoging maximaal 3% en in 2023 2,4%. Voor meer dan de helft van het personeel was het in de praktijk nog lager. De inflatie was veel hoger. De corporatiemedewerkers hebben dus fors aan koopkracht ingeleverd. Om die te repareren wil de vakbond een structurele verhoging van 83 euro bruto per maand met daar bovenop 11% loonsverhoging. ‘Daarmee is de koopkracht hersteld, maar van een reële loonsverhoging is dan nog steeds geen sprake’, stelt Waage.

Boosheid en onbegrip bij werknemers

De corporatiemedewerkers zijn boos op de houding van Aedes. Ze vinden het onbegrijpelijk wat er nu gebeurt. ‘Er ligt een enorme opgave in de volkshuisvesting. Het werk is de laatste jaren alleen maar zwaarder en complexer geworden en de arbeidsmarkt is krap.’, legt Waage uit. ‘Medewerkers vertellen ons over vacatures die lang openstaan of helemaal niet opgevuld worden, over toenemende werkdruk en over ‘externen’ die ‘in- en uitvliegen’ voor enorme sommen geld. De grootste boosheid zit hem in het feit dat Aedes niet het eerlijke verhaal vertelt. Dat er geschermd wordt met 10% loonsverhoging die dat niet is.’

Een nieuwe cao moet ingaan op 1 januari 2024 en geldt dan voor circa 28.000 medewerkers.