Onderhandelingen cao Bikudak 2024 gaan van start

Inzet op loonsverhoging belangrijkste onderwerp voor onze achterban

Door Redactie 20 november 2023

Vandaag zijn we gestart met de onderhandelingen over de nieuwe cao Bikudak. De huidige cao loopt af per 31 december 2023. De FNV-voorstellen voor de nieuwe cao kwamen tot stand door gesprekken met de (kader)leden, enquêtes onder leden en niet-leden, de klankbordgroep UTA-werknemers en de cao-commissie. De cao-commissie heeft ingestemd met deze voorstellen.

Loonsverhoging op nummer 1

Voor iedereen is de loonsverhoging het belangrijkste onderwerp. En dat is ook niet verwonderlijk na de torenhoge inflatie van 2023. Wij stellen dan ook voor om de lonen per 1 januari 2024 met 8% te verhogen met daarnaast een structurele verhoging van € 100 bruto per maand.

UTA: uitbreiding vakantie/atv dagen én uitbetaling overuren

Naast de loonsverhoging vindt UTA het uitbreiden van vakantie/atv dagen en het uitbetalen van overuren het belangrijkste thema. Logische keuzes. Uit de enquête blijkt namelijk dat bijna de helft van de UTA-werknemers overwerkt. Ruim een derde werkt tussen de 5 en 10 uur per week over. Waarvan 87% deze uren ook nog eens niet betaald krijgt! In onze voorstellenbrief doen we concrete voorstellen op deze onderwerpen.

Dakdekkers: verlichting van zwaar werk én veiligheid

Voor de dakdekkers zijn het verlichten van zwaar werk en veiligheid de belangrijke onderwerpen. Ruim een kwart (!) van de dakdekkers voelt zich namelijk niet veilig op het werk en bij 37% komt dat door tijdsdruk om het werk af te krijgen.

Als oplossing hiervoor geven de dakdekkers in de enquête aan dat er meer vast personeel moet worden aangenomen. De grote flexschil met uitzendkrachten en zzp‘ers geeft druk op veiligheid en zorgt er ook voor dat  verbondenheid en werkplezier worden gemist op het werk.

Cao-voorstellen

De voorstellen zijn onderbouwd en evenwichtig en vormen een goede basis voor de komende onderhandelingen.

Dagen waarop wordt onderhandeld

Voor nu staat er vier onderhandelingsrondes gepland op de volgende dagen:

• maandag 20 november;
  • maandag 27 november;
  • dinsdag 5 december;
  • dinsdag 19 december.

Blijf op de hoogte en praat mee in onze WhatsApp-community

Wil je op de hoogte blijven van en meepraten over de cao-onderhandelingen, meld je dan aan voor onze WhatsApp-community (WhatsApp-groepsuitnodiging). Na elke onderhandelingsronde praten wij je bij. Daarnaast krijg je tijdens het cao-traject een aantal keer de kans om mee te praten via de Whatsapp-community. Zo horen wij wat voor jou de belangrijkste aandachtspunten zijn.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.