Eerste staking in houthandel groot succes

Door Redactie 25 oktober 2023

Rond de 400 werkers in de houthandel deden dinsdag mee aan de 1e stakingsdag. Verreweg de grootste groep verzamelde zich in Goirle, een dorp onder de rook van Tilburg. Die keuze was niet toevallig want werkgevers in de houtbranche hadden daar op hetzelfde moment een netwerkdag.

Een goede cao; nu!

Een van de thema’s die werkgevers met elkaar gingen bespreken was: hoe houden we de branche aantrekkelijk voor werknemers? Honderden actievoerders hadden een duidelijk antwoord: Een goede cao; nu! Bij de opening van het evenement kregen ze de ruimte om de werkgevers toe te spreken. De boodschap daar was helder: We stoppen niet totdat er een goede cao is.

Bekijk hier onze ’aftermovie’ op Facebook, een mooie sfeerimpressie van de stakingsdag in Goirle.

Houthandel Lambert van den Bosch solidair met actievoerders

Een mooi gebaar kwam gisteren van houthandel Lambert van den Bosch. Zij waren aanwezig op de netwerkdag, maar vonden het ook belangrijk om een signaal af te geven. Als steun aan de actievoerders deelden zij frisdranken uit aan alle stakers. Dat werd door iedereen zeer gewaardeerd.

We moeten door!

Het zou mooi zijn geweest als werkgevers gisteren tot inkeer waren gekomen en hun handtekening onder onze eisen hadden gezet, maar dat is helaas nog niet het geval. Dat betekent dat de volgende staking alweer voorbereid wordt.

Het komt niet vanzelf

Het is echt belangrijk dat al onze leden aansluiten. Hoewel al 400 mensen meededen aan de staking ligt het aantal leden in de houthandelbranche veel hoger. Vergelijk het met het lidmaatschap van een sportschool. Als je fit wilt worden kun je lid worden van een sportschool, maar als je vervolgens nooit gaat trainen moet je ook niet mopperen dat je geen sixpack krijgt.

Zo is het ook met de vakbond je kunt wel iedere maand je lidmaatschap betalen, maar soms is dat niet genoeg. Een goede loonsverhoging komt er niet vanzelf! Als je niets doet weet je wat je hebt: een loonbod van werkgevers waarmee je een flink koopkrachtverlies oploopt. Kom daarom in actie, want samen staan we sterk!

Hierom voeren we actie:

De actie is gericht op 2 hoofdpunten:

1. Een loonsverhoging van 6% + € 100,-

2. Uitbreiding van de cao die ook de boven-cao’ers moet omvatten. Momenteel vallen zij buiten de huidige cao en dat moet veranderen. Iedereen hoort gewoon onder de cao te vallen! Zo profiteren ook boven-cao’ers van o.a. loonsverhogingen en andere afspraken.

Werkgeversverzinsels deel 4

Hoge loonsverhogingen jagen de inflatie omhoog (loon-prijsspiraal). Telkens weer steken er doemverhalen de kop op over de verschrikkelijke looneisen van de vakbonden en de enorme crisis die dat gaat veroorzaken. Verhoging van de salarissen zou gaan zorgen voor een enorme inflatie. Inmiddels zijn de salarissen van miljoenen werknemers fors gestegen. Denk aan cao’s als zorg, gemeenten, Albert Heijn, metaal, hibin en spoor. En wat doet de inflatie ondertussen? Die daalt! Dat de winsten van bedrijven en de salarissen van de bestuurders wel elk jaar maximaal moeten stijgen, daar hoor je niemand over. Laat je dus niet gek maken door deze doemverhalen.

Contact

Vragen of opmerkingen neem gerust contact op met ons via: houthandel@fnv.nl of volg ons op Facebook: facebook.com/fnvhout.meubel.bouw