Dit wordt de loonsverhoging in de Schilders-cao per 1 januari 2024

Door Redactie 29 september 2023

Zoals afgesproken in de cao spraken de vakbonden en werkgevers de afgelopen periode over de loonsverhoging voor 2024. Hier lees je wat de verhoging wordt per 1 januari aanstaande.

Hoe zat het ook alweer?

In artikel 28 van de cao voor het Schilders-, Afwerkings-, Vastgoedonderhoud- en Glaszetbedrijf (SAVG) zijn afspraken gemaakt over de jaarlijkse loonontwikkeling. Deze afspraak bestaat in principe uit 2 delen:

1. Een jaarlijkse automatische verhoging van de uurlonen op basis van de CBS-cijfers over de inflatie (CPI index inflatie afgeleid juli-juli)
  2. Gesprekken tussen werkgevers en vakbonden over de ruimte die er na de jaarlijkse automatische verhoging nog is om te zorgen voor koopkrachtverbetering. Een plusje bovenop de koopkrachtcompensatie dus.

Wat zijn de uitkomsten van de gesprekken?

Als we afgaan op de CBS-cijfers over de afgeleide inflatie in juli van 2023 dan komen we uit op een verhoging van 3,3%. Volgens de in de cao gemaakte afspraken zullen de lonen per 1 januari 2024 met dit percentage worden verhoogd.

Natuurlijk hebben de vakbonden en de werkgevers ook lang gesproken over de mogelijkheid om hier bovenop een extra verhoging af te spreken. Hierbij hebben we ons ook laten informeren over de ontwikkelingen rondom het generatiepact en de regeling vervroegd uittreden (artikel 63 van de cao). Alles overziend en overwegend hebben we moeten vaststellen dat er dit jaar geen ruimte is om nog een extra verhoging af te spreken. De verhoging zal per januari 2024 dus 3,3% bedragen.

Toepassing loonsverhogingen

Vorig jaar bleek dat OnderhoudNL (de werkgeversorganisatie) vindt dat werknemers die meer verdienen dan de hoogste trede van de loonschaal en werknemers in functiegroep 10, geen recht hebben op de loonsverhoging. Wij hebben geprobeerd om hier een duidelijke afspraak over te maken. Dat is helaas niet gelukt.