Derde onderhandelingsronde cao Woondiensten verloopt buitengewoon teleurstellend

Wij gaan onze achterban raadplegen

Door Redactie 7 september 2023

Woensdag 6 september hebben cao-partijen voor de derde keer onderhandeld over een nieuwe cao Woondiensten. Vakbonden hebben opnieuw aangegeven dat koopkrachtbehoud en (gedeeltelijke) compensatie voor het koopkrachtverlies voor hun achterban het uitgangspunt is. Het gesprek verliep buitengewoon teleurstellend. Hoog tijd om onze achterban te raadplegen!

Werkgevers gaan voorbij aan het koopkrachtplaatje

Werkgevers negeren het geluid van onze achterban volkomen. Ze blijven wijzen naar het inmiddels ruim zeven jaar oude beloningsonderzoek.Terwijl de beloning in onze sector ondertussen uit de pas loopt met de daarin genoemde referentiegroep.

Tegemoetkoming van de vakbonden genegeerd door de werkgevers

Om toch tot een onderhandeling te kunnen komen, hebben de drie vakbonden gezamenlijk hun looneis aangepast naar een structurele loonsverhoging van 83 euro per maand plus 11%. Dit is in lijn met de huidige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de inflatieverwachtingen van De Nederlandse Bank (DNB) voor 2023 en 2024. We richten ons hiermee puur op koopkrachtreparatie en koopkrachtbehoud. Van ‘een vollere boodschappenkar’ is dan dus nog geen sprake!

Cao-onderhandelaar Janneke Waage: Werkgevers willen ook niets doen voor de groep medewerkers die de gevolgen van de inflatie het hardste voelt. Ze willen niet praten over een loonsverhoging in de vorm van centen en procenten. En ook afschaffing van het aanpassingsbedrag wordt meteen naar de prullenbak verwezen.

Volgens Janneke Waage wijzen de werkgevers onder het mom van ‘marktconform’, continu op de ‘referentiesectoren’. Maar als wij aangeven dat bij deze sectoren inmiddels in de meerderheid van de cao’s afspraken staan die juist de lagere loonschalen iets extra’s geven, dan zijn de ‘referentiesectoren’ ineens niet meer leidend… Dat vindt Janneke Waage op z’n minst ‘opmerkelijk’.

Uiteindelijk  ‘verhoogde’ de werkgeversdelegatie haar loonbod van 7% door daar een eindejaarsuitkering van 1% aan toe te voegen. De medewerkers die op corporatieniveau al een eindejaarsuitkering (of een andere secundaire arbeidsvoorwaarde) van 1% of meer hebben, profiteren niet van deze 1%. Daarbij gaven werkgevers aan dat deze afspraak alleen mogelijk zou zijn als vakbonden verder ál hun andere voorstellen van tafel zouden halen….

Wat vind jij?

'We hebben nu drie rondes met elkaar onderhandeld en dat wat wij inbrengen lijkt aan dovemans oren gericht te zijn', aldus Janneke. 'Ik kan én wil het signaal vanuit onze enquête, waarin 97% van de 5001 respondenten aangaf dat koopkrachtreparatie en koopkrachtbehoud het uitgangspunt voor de cao-onderhandelingen 2024  moeten zijn, niet negeren. Ik wil nu graag eerst horen wat onze achterban vindt van de stand van zaken in de onderhandelingen!'.

Laat het weten in het CAO-café

Op korte termijn ontvang je meer informatie over wanneer de FNV haar CAO-cafés organiseert. Hou die berichtgeving goed in de gaten en laat je horen!

Vierde onderhandelronde?

De vierde onderhandelingsronde staat gepland op 10 oktober aanstaande. Afhankelijk van het geluid van onze achterban zullen wij bepalen of het zinvol is om op deze datum te gaan onderhandelen.

Bekijk hier de vlog die Janneke na elke onderhandelingsronde opneemt.