Eerste onderhandelronde Bruil: loonbod nog onder de maat

Door Redactie 7 juli 2023

Op woensdag 5 juli hebben we voor het eerst officieel met Bruil onderhandeld over de cao Bruil beton en mix.

Behoud van koopkracht

De werkgever biedt een loonsverhoging van 5% per 1-1-2-24. Wij hebben aangegeven dat die 5% een mooi begin is, maar dat de leden ons wel duidelijk de opdracht hebben meegegeven dat zij op korte termijn een loonsverhoging willen. En dat behoud van koopkracht belangrijk is. Wij hebben aangegeven naast de voorgestelde 5% op 1-1-2024,  de lonen ook per 1-7-2023 met 5% te willen verhogen.

Loon blijft achter

Als we kijken naar de loonsverhoging van de afgelopen jaren, dan zien we dat jullie achterblijven en zelfs koopkracht inleveren in vergelijking met collega-bedrijven. In 2022 was de inflatie 11,6%. De loonsverhoging van 3% per 1 januari 2022 is dan wel erg mager.

Andere cao-onderwerpen

Op de andere cao-voorstellen die we hebben gedaan gaf de werkgever aan dat zij op een aantal punten wel met ons mee willen gaan, zoals de reiskostenvergoeding.

Maar over de extra verlofdagen/vakantiedagen en vakantietoeslag over de overuren, wil Bruil op dit moment geen afspraken maken. Natuurlijk is de TvT regeling ook besproken. Dit blijft een lastig onderwerp, maar Bruil is het wel met ons eens dat wanneer een regeling tot veel onrust en onduidelijkheid leidt, we betere afspraken moeten maken. Terecht wordt door de leden opgemerkt dat wanneer er geen of onvoldoende werk is, dit een ondernemersrisico is.

Over de thuiswerkvergoeding wil Bruil eerst met de or werken aan een beleid over thuiswerken. Bruil wil daarbij wel nadenken over het richtbedrag van het Nibud (€2,15 per dag). Ook over werkkleding wil Bruil afspraken maken met de or. Als vakbonden kunnen we dat ondersteunen, waarbij voor ons belangrijk is dat er op korte termijn betere werkkleding komt.

Kom jij de cao-commissie versterken?

Samen staan we sterker. Duidelijk is dat daar waar leden in actie willen komen, we zien dat we betere afspraken maken. Een groep leden heeft zich aangesloten bij de cao-commissie. Jullie input is belangrijk. Wil jij ook meedoen? Meld je dan aan door een mail te sturen naar cao-onderhandelaar Margreet Pasman: margreet.pasman@fnv.nl.

Hoe nu verder?

De verschillen tussen de vakbonden en Bruil zijn nog groot. Afgesproken is dat we volgende week nog even contact hebben over het vervolg. Onze inschatting is dat we i.v.m. de zomervakanties niet voor de zomer tot een resultaat gaan komen. Heb je vragen, stuur dan een mail naar margreet.pasman@fnv.nl.