Denk je erover om gebruik te maken van de zwaarwerkregeling in de bouw?

Weet dat je hierbij ook je pensioen kunt inzetten!

Door Redactie 24 november 2022

Misschien ga je richting je pensioen en denk je na over mogelijkheden om eerder te stoppen met werken. Met de zwaarwerkregeling in de Bouw & Infra is vaak meer mogelijk dan mensen denken zo is de ervaring van onze vakbondsconsulenten. Bijvoorbeeld door het iets naar voren halen van je pensioen.

Pensioen naar voren halen

Veel werknemers in de bouw zien het bedrag dat via de zwaarwerkregeling wordt uitbetaald en denken al snel: 'Ik kom daar niet mee uit, het is te weinig, laat maar'. Maar in de praktijk halen deelnemers aan de zwaarwerkregeling in bijna alle gevallen een deel van hun pensioen naar voren, zodat het financieel goed te doen is.

Zo werkt het

Je kunt je pensioen flexibel inzetten. Daarbij kun je zoeken naar een financieel plaatje wat het beste past in jouw situatie. Zo kun je de hoogte van de pensioenuitkering binnen bepaalde grenzen variĆ«ren. Ook kun je in de periode dat jij al wel de AOW-leeftijd hebt bereikt, maar je partner nog niet, wat meer pensioenuitkering inzetten en het AOW-gat daarmee overbruggen.

Rekenvoorbeelden

Let op! Genoemde bedragen zijn afgeronde netto bedragen ontleend aan praktijkvoorbeelden. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Deze voorbeelden zijn bedoeld om een idee te geven van de mogelijkheden die er kunnen zijn voor bouwplaatsmedewerkers die eerder willen stoppen met werken en daarbij gebruik maken van de zwaarwerkregeling in combinatie met het vervroegen van hun pensioen.

We geven je wat rekenvoorbeelden:

Deze stratenmaker is altijd werkzaam geweest onder de cao Bouw. Hij kan gebruik maken van de zwaarwerkregeling vanaf 1 september 2022. Inkomsten uit loon: € 2300 netto per maand, daarnaast bouwt hij saldo op in het Tijdspaarfonds.

Gezinssituatie: Gehuwd, partner is jonger, geboren 1 februari 1962, geen inkomsten. Verwachte AOW-leeftijd partner is 1 mei 2029.

Inkomen na pensionering
Naast de uitkering vanuit de zwaarwerkregeling, vraagt hij ook een pensioenuitkering aan. De wens is om hetzelfde inkomen te behouden ter hoogte van zijn huidige loon van € 2300 netto per maand. En dat tot aan het moment dat ook zijn partner recht heeft op AOW. Zo wil hij een al te grote inkomensterugval voorkomen na het bereiken van zijn AOW-leeftijd. Door te variĆ«ren met de hoogte van het pensioen kan dit AOW-gat opgevangen worden. Hij kiest voor de volgende bedragen:

• Vanaf 1 september 2022: uitkering zwaar werk + vervroegd pensioen bpf Bouw € 2500 netto per maand
  • Vanaf 1 september 2025: AOW uitkering + pensioen bpf Bouw € 2300 netto per maand
  • Vanaf  1 mei 2029: AOW uitkering + pensioen bpf Bouw + AOW uitkering partner

= gezamenlijk inkomen van € 2850 netto per maand

Met deze keuze heeft hij een inkomen gelijk of zelfs nog iets hoger dan zijn huidig loon. Het bedrag dat hij nu nog jaarlijks ontvangt uit het Tijdspaarfonds, dat is hij kwijt. Had hij zijn pensioen nog wat verhoogd, dan had ook dit bedrag deels opgevangen kunnen worden. In dit voorbeeld is daar niet voor gekozen omdat het levenslang pensioen voor later dan iets lager zou zijn.

Het inkomen van deze timmerman is € 2700 netto per maand en hij heeft daarnaast ook opbouw in het Tijdspaarfonds. Hij stopt met werken 2 jaar voor zijn AOW-uitkering. Zijn echtgenote zal ruim 3 jaar later dan hijzelf de AOW-leeftijd bereiken en heeft zelf een klein bedrag aan inkomsten uit werk. Zijn wens is om levenslang een zo veel mogelijk gelijkblijvend netto inkomen te hebben. Dit is haalbaar met een inkomen van ongeveer € 2500 netto per maand. Op een later moment komt daar de AOW van zijn partner nog bij.

Inkomen na pensionering
Uit de verschillende beschikbare varianten, is de volgende keuze gemaakt:

• Vanaf 1 augustus 2022: uitkering zwaar werk + vervroegd pensioen bpf Bouw € 2550 netto per maand
  • Vanaf 1 augustus 2024: AOW uitkering + pensioen bpf Bouw € 2500 netto per maand
  • Vanaf 1 december 2027: AOW uitkering + pensioen bpf Bouw + AOW uitkering partner

= gezamenlijk inkomen levenslang € 3360 netto per maand

In dit geval had men ook kunnen kiezen voor een inkomen van in totaal € 2700 euro tot aan de AOW-leeftijd van echtgenote. Daar is niet voor gekozen omdat de partner nu nog enkele uurtjes werkt. Liever hebben ze dan samen later wat meer te besteden.

Verschillende varianten mogelijk

Pensioen eerder laten uitkeren en tijdelijk meer laten uitkeren, betekent dat je later minder pensioen krijgt. De vraag is of dat kan? Voor werknemers die een lange loopbaan in de bouw hebben, zijn er vaak wel mogelijkheden. Ook is het afhankelijk van jouw persoonlijke omstandigheden. Er zijn verschillende varianten mogelijk. Het is dus belangrijk om dit eerst altijd goed laten uitrekenen en te bekijken welke keuzes er zijn en wat wenselijk is. Want iedere situatie is anders en vraagt om maatwerk. Daar kunnen wij je bij helpen.

Zwaarwerkregeling is een recht

Om gebruik te kunnen maken van de zwaarwerkregeling, hoeft jouw werkgever geen toestemming te geven. Als jij aan de voorwaarden voor deelname voldoet, staat niets jou in de weg.

Vragen of berekening laten maken?

Wil je meer informatie over het aanvragen van de zwaarwerkregeling, een berekening op maat laten maken gericht op jouw situatie of heb je vragen over de pensioenregeling van BPF Bouw? Neem dan contact op met een van onze vakbondsconsulenten. Zij helpen je graag verder.

Maak nu een afspraak

Meer weten over de regeling?

Meer informatie over de zwaarwerkregeling vind je op zwaarwerkregeling.nl. Deze website is een initiatief van de cao-partijen Bouw & Infra.