Ruim 15% loon erbij in 3 jaar voor 800 medewerkers in cao Parket

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 10 april 2022

Na slechts twee gesprekken ligt er een onderhandelaarsakkoord voor een nieuwe cao Parket voor de 800 mensen die werkzaam zijn in deze branche. Dennis Vereggen, bestuurder FNV Bouwen en Wonen: ‘Met een gemiddelde loonstijging van 15,2% leggen we dit akkoord positief voor aan de leden. Het laatste woord is natuurlijk aan hen. Zij kunnen stemmen tot 17 april.’

De cao heeft een looptijd van 3 jaar. De cao gaat met terugwerkende kracht in op 1 januari 2022 en duurt tot en met 31 december 2024. Alle werknemers krijgen per 01-05-2022 per maand 50 euro bruto erbij. Op 01-07-2022 komt er 3% loonsverhoging bij. Per 01-04-2023 komt er nogmaals 50 euro bruto bij per maand. Op 01-07-2023 volgt een loonsverhoging van 3%.  Op 01-04-2024 komt er weer bruto 50 euro per maand bij. En tot slot worden de lonen op 01-07-2024 normaals met 3% verhoogd.

Gemiste kans

Hoewel cao Parket geen jeugdlonen meer kent, heeft de cao wel een zogenaamde aanloopschaal. Vereggen: ‘Daaronder vallen alle jongere medewerkers vanaf 16 tot en met 21 jaar. Zij krijgen er deze cao telkens 15 euro bij als de rest er 50 euro bruto per maand bij krijgt. Voor de rest is de afspraak hetzelfde. Toch vind ik dat jammer en ook een gemiste kans. Ook deze sector die in rap tempo vergrijst, heeft jonge mensen nodig. Op dit moment is het aandeel jongeren in deze branche veel te klein. Dan is het logisch die laagste schaal aantrekkelijker te maken voor jonge mensen.’

Toeslagen omhoog

Naast de eerlijke loonstijging zijn er ook afspraken gemaakt over aanvullend geboorteverlof. De eerste week aanvullend geboorteverlof wordt het loon aangevuld tot 100% door de werkgever. Ook in deze branche is een thuiswerkvergoeding afgesproken. Werknemers krijgen voor iedere thuis gewerkte dag een vergoeding van 2 euro betaald. Daarbij gaan de toeslagen voor gereedschap, werkkleding en gereedschap omhoog met 3,5%.