Verwachte stakingen cementfabriek ENCI en betonmortelcentrales Mebin krijgen grote gevolgen

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 23 juni 2021

Cementfabriek ENCI en betonmortelcentrale Mebin, beide dochterondernemingen van het Duitse Heidelberg Cement, dreigen komende week te worden stilgelegd. FNV-leden bij ENCI en Mebin hebben zonder uitzondering tegen het eindbod van de werkgever gestemd. Erik de Vries, bestuurder Procesindustrie staat de FNV-leden van ENCI bij: ‘Deze actie kan een enorme impact hebben op heel bouwend Nederland.’

Margreet Pasman, bestuurder FNV Bouwen en Wonen staat de FNV-leden op de Mebin-centrales bij: ‘De werkgever heeft een ultimatum ontvangen dat vrijdagmiddag 18.00 uur afloopt. De directies van ENCI en Mebin zijn gewaarschuwd, want de actiebereidheid onder de leden is zeer groot.’

Wegen, bruggen en gebouwen

ENCI produceert 80% van al het benodigde cement in Nederland, dat nodig is om betonmortel te kunnen maken voor de bouw en aanleg van wegen, bruggen en gebouwen. Mebin is de grootste producent van betonmortel in Nederland. De Vries: ‘Als bij ENCI de productie wordt stilgelegd en er wordt geen cement meer uitgereden, dan kunnen de 30 betonmortelcentrales van Mebin, maar ook andere centrales niets meer leveren.’

Maat is vol

Vanaf eind 2020 probeert de FNV al een nieuwe cao af te sluiten bij de verschillende dochterondernemingen van Heidelberg. Pasman: ‘Zonder resultaat. Steeds opnieuw hebben de directies van deze Heidelberg-bedrijven nieuwe argumenten waarom zij nu geen nieuwe cao willen afspreken. Duidelijk is in elk geval dat dit niet in het belang is van de medewerkers. Voor onze leden is de maat vol. ’

7,5% loon erbij

Ook de medewerkers van Mebin en ENCI hebben in coronatijd gewoon doorgewerkt en liepen daardoor extra risico. Voor zichzelf, hun familie en vrienden. De Vries: ‘Deze mensen worden niet beloond voor hun inzet. Zij horen gewoon een fatsoenlijk loon te verdienen en er niet als gevolg van de inflatie netto op achteruit te gaan. Ze willen gewoon een nieuwe cao.’ FNV wil een nieuwe cao met een looptijd van 1,5 jaar afsluiten. De Vries: ‘ Per 1 januari 2021 moet een loonsverhoging van 5% ingaan en per 1 januari 2022 moet daar een loonsverhoging van 2,5% bij komen.’

Zwaar werkregeling

De leden willen ook dat met de werkgever afspraken worden gemaakt over een zwaar werkregeling, zodat mensen voor de AOW-leeftijd eerder kunnen stoppen met werken. Bij ENCI werken 163 medewerkers verspreid over vier vestigingen. Op 2 locaties wordt de productie van cement gerealiseerd in Velsen Noord en Rotterdam. Bij Mebin werken ongeveer 400 mensen op zo’n 30 vestigingen, die door het hele land verspreid zijn.