De kop is eraf. Vandaag hadden we de eerste onderhandelronde over een nieuwe cao Bouw & Infra. Tijdens zo'n eerste ronde is het vooral het uitwisselen van voorstellen. Wat willen wij afspreken en wat willen de werkgevers? Bekijk hier wat onze inzet is.
Op hoofdlijnen zijn dit onze voorstellen:
Wij stellen voor 2021 een looneis van 5%. De vergoedingen worden met een zelfde percentage verhoogd.
Wij stellen voor dat jongeren die vier dagen werken en 1 dag naar school gaan, deze schooldag ook betaald krijgen.
Uitzendkrachten die structureel werk uitvoeren krijgen na 1 jaar een arbeidsovereenkomst aangeboden door de werkgever (verplichting). Daarnaast stellen wij voor dat voor dat uitzendkrachten recht krijgen op het Duurzame Inzetbaarheidsbudget.
Cao-partijen gaan na welke mogelijkheden er bestaan om werknemers financieel te adviseren als zij eerder willen stoppen met werken. Op basis van de uitkomst wordt een route voor financieel advies opgezet en ingericht.
Een X aantal uren werkervaring met hijswerkzaamheden, onder begeleiding van een ervaren kraanmachinist, is verplicht voor het verkrijgen van een definitief TCVT bewijs.
Het werkgeversdeel voor de premie voor de pensioenopbouw wordt gelijkgetrokken tussen UTA en bouwplaatspersoneel. Uitgangspunt is de bijdrage voor het bouwplaatspersoneel.
Bedrijven die zich vooral bezighouden met het leveren van beroepsmatige verkeersregelaars en diensten rond bouwprojecten, worden onder de werkingssfeer van de cao Bouw & Infra gebracht.
Voorstel is dat zelfstandigen die dezelfde of vergelijkbare werkzaamheden doen als werknemers, een minimumtarief krijgen.
FNV Bouw & Infra stelt voor om technologische en sociale innovaties in de sector te monitoren, waarbij het verbeteren van bedrijfsprocessen aantoonbaar is gekoppeld aan de zeggenschap en aan het verbeteren van het vakmanschap van werknemers. Aanpak, doel en werkwijze van het monitoren worden vastgelegd in een innovatieconvenant.
De medezeggenschapsorganen van de betrokken bedrijven in de bouwcombinatie vormen het vertegenwoordigend overleg in de combinatie.
Cao toepassing en naleving is voor de hele bedrijfstak van groot belang. De nalevingsprocedure in de cao moet op diverse punten worden aangepast om tot een effectievere procedure te komen. Resultaat moet zijn dat cao toepassing en naleving in de sector bouw beter is gewaarborgd.
De oorspronkelijke doelen van Bouwplaats ID zijn nog steeds aan de orde. De doelen van Bouwplaats ID zijn:
Het is belangrijk dat het onderzoek naar de mogelijkheid van een wetgevend traject wordt uitgevoerd. Cao-partijen spreken hun steun uit voor en zullen een actieve bijdrage leveren aan het onderzoek.
In hoofdlijnen is dit onze inzet voor de nieuwe cao. We hebben de voorstellen in detail in de voorstellenbrief gezet, die we aan de werkgevers hebben overhandigd. Wil je weten wat daar in staat?