Cao-onderhandelingen Bouw & Infra nog in volle gang

Door Redactie 1 april 2021

Tijdens de cao-onderhandelingen op 30 en 31 maart spraken we over de positie van UTA-werknemers. Werkgevers gaven eerder aan niets te willen afspreken voor deze groep. Op de uitvraag die we onder UTA-werknemers hebben uitgezet kwamen veel reacties. UTA-werknemers zijn ontevreden met de opstelling van de werkgevers. Dit hebben we hen laten weten. Werkgevers gaven aan dat ze hierop en al het andere wat we hebben besproken, gaan 'broeden'.

UTA-werknemers lieten van zich horen

Heel veel mensen hebben op onze oproep gereageerd om te laten weten hoe het echt zit. Alle opmerkingen die tot en met 30 maart zijn binnengekomen hebben we gebundeld en aangeboden aan de werkgevers. Uiteraard ontdaan van alle persoonlijke kenmerken. Er komen nog steeds zoveel reacties dat er een update gemaakt gaat worden.

Je kunt nog steeds reageren via deze link

Pensioenpremie

We hebben het niet alleen over UTA gehad. Ook spraken we over de pensioenpremie. Want wat spreken we af over over de hoogte van de premie en pensioenopbouw tot het nieuwe pensioenstelsel ingaat op 1 januari 2026? Verschillende mogelijkheden worden de komende tijd besproken met het bestuur van bpfBOUW en de uitkomsten daarvan nemen we mee bij het vervolg van de onderhandelingen.

Inrichting arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt hebben we besproken. Hoe moet die eruit zien? Hoe zorgen we voor genoeg instroom en zijn we een aantrekkelijke sector voor jongeren en werknemers uit andere sectoren? Welke maatregelen en afspraken zijn daarvoor nodig? De volgende onderhandelingsronde praten we hierover verder op basis van de verschillende ideeën en mogelijkheden die we nu uitwerken.

Tijd nodig

Deze fase van de onderhandelingen kost tijd. Deze tijd is nodig om tot een goed vervolg te komen. Volgens de werkgevers ligt een akkoord 'om de hoek' en moeten we ons als bonden 'inhouden' tot een beperkt aantal zaken. Intussen gaan we door met het verzamelen van de reacties op de UTA-uitvraag. Ons volgende gesprek met de werkgevers staat gepland op 13 april, we houden je natuurlijk verder op de hoogte.

#WijbouwenNL

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.