Coronaprotocol Woondiensten aangepast

Door Redactie 17 november 2020

Hoe kun je als corporatiemedewerker in deze tijd van corona veilig je werk doen? Eerder dit jaar stelden we hiervoor samen met het CNV en Aedes een handreiking op. Deze is onlangs geactualiseerd en aangepast.

Maatregelen op 3 terreinen

De maatregelen in de handreiking gaan over 3 aspecten van corporatiewerkzaamheden, namelijk het werken:

1. op kantoor
  2. in de wijk
  3. in bouw- en onderhoud

Vaste volgorde van aanpak

De maatregelen zijn gebaseerd op de RIVM-richtlijnen en op de arbeidshygiënische strategie uit de Arbowet. Dit betekent dat er eerst gekeken moet worden naar een aanpak bij de bron. Als dat niet kan, moeten technische of organisatorische maatregelen worden genomen. En pas in laatste instantie moeten persoonlijke beschermingsmiddelen ingezet worden. Dit voorkomt dat je werkgever zich er ‘makkelijk vanaf kan maken’ door je alleen maar met een mondkapje op pad te sturen…

Risico's inventariseren

Vanwege de Coronamaatregelen moeten binnen de corporatie de risico’s op besmetting met het Coronavirus tijdens het werk geïnventariseerd te worden. Dit uiteraard in het kader van de reguliere, door de Arbowet verplichte RI&E. De or is nauw betrokken bij deze inventarisatie en het daaropvolgende plan van aanpak met maatregelen. De ondernemingsraad heeft sowieso een belangrijke taak om de vinger aan de pols te houden bij de uitvoering van Coronamaatregelen.

Twijfel je over naleving? Meld het!

Wij gaan er vanuit dat iedereen op een verantwoorde wijze de richtlijnen uit deze handreiking naleeft en actief met elkaar het gesprek voert over de situaties waarin dat lastig is. Als je twijfelt over de naleving van de richtlijnen, meld dit bij de corona-coördinator binnen jouw organisatie, je leidinggevende of je werkgever. Als je FNV-lid bent kun je natuurljik ook bij ons terecht!

Laatste versie handreiking

Je kunt de complete handreiking bekijken op de site van Aedes, of alleen het deeldocument voor het onderdeel waar jij werkt.

Bekijk de deeldocumenten (pdf's):

Infographic werken in een woning

Tot slot kun je de infographic over het gebruik van een mondkapje bij het werken in een woning bekijken (pdf).