FNV wil de bouw aantrekkelijker maken voor jongeren

Jij ook? Teken dan de petitie

Door Redactie 02 november 2020

Sinds de crisis in 2007 is de betaalde schooldag voor leerlingen in de bouw & infra afgeschaft. Hierdoor lopen de leerlingen ongeveer € 3.000 per schooljaar mis! Nu er minder jongeren voor de bouw kiezen en ze wel hard nodig zijn, is het tijd om dat te veranderen. Wij hebben hiervoor een speciale website in het leven geroepen waarop de leerlingen kunnen zien hoeveel geld ze precies mislopen.

Bereken en teken

Via bbl-bouw.nl kunnen jongeren dus niet alleen berekenen hoeveel geld ze mislopen, maar ook de petitie ondertekenen. Hiermee ondersteunen ze FNV-onderhandelaar Hans Crombeen aan de onderhandelingstafel voor de nieuwe cao.

Steun de jongeren en teken de petitie

Vind jij ook dat een betaalde schooldag voor BBL-leerlingen in de bouw werkt en wel zo eerlijk is?

Teken nu de petitie

In andere sectoren wél betaalde schooldag

FNV Consulent Rutger de Jager: 'We komen in de bouwketen die we bezoeken vaak tegen dat de mensen erg solidair zijn met de leerlingen. Het wordt gezien als heel oneerlijk dat ze de schooldag niet betaald krijgen omdat in andere sectoren de schooldag wél een betaalde dag is.'

Leerlingen moeten opgeleid worden

'Ook zien de wat oudere bouwvakkers de noodzaak van het opleiden van de leerlingen. Te vaak zien ze leerlingen afhaken omdat het financieel niet meer haalbaar is en daarom ondersteunen ze deze actie. In verband met corona zullen we deze actie vooral digitaal voeren maar we hopen zeker dat dit een blijvend onderwerp is in de bouwketen', zegt Rutger de Jager.