Zware beroepen-regeling voor werknemers in de Afbouw

3 jaar eerder stoppen met werken

Door Redactie 3 december 2020

Vanaf 1 januari 2021 kunnen afbouwwerknemers (geen uta) die vallen onder de cao Afbouw en Natuursteen maximaal 3 jaar vóór de AOW-leeftijd stoppen met werken. Deze cao-afspraak noemen we de zware beroepen-regeling.

Regeling in het kort

• De werknemer die fysieke arbeid in de afbouw verricht, kan 3 jaar voor het ingaan van de AOW-leeftijd stoppen met werken. Vanaf dat moment krijgt hij een uitkering van het O&O-fonds tot zijn pensioen.
  • Instromen in de regeling kan van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025.
  • De hoogte van de uitkering is maximaal € 21.200 bruto per jaar.
  • Het kan zijn dat een werknemer afgelopen jaren extra pensioen heeft opgebouwd. Dat is de zogenaamde 55min-regeling om de afschaffing van vroegpensioen te compenseren. Bij het bepalen van de hoogte van de uitkering wordt rekening gehouden met de inzet van deze 55min-rechten.
  • Recht op deelname aan de regeling geldt voor alle werknemers die in de periode van vijftien jaar voorafgaand ten minste tien jaar hebben gewerkt in de afbouw. Perioden van maximaal 6 maanden niet gewerkt tellen als gewerkt. Of zij moeten ten minste 45 jaar in de bouwsector hebben gewerkt. Uta-jaren tellen niet mee.
  • De regeling geldt niet voor het uta-personeel.

Aanvragen

• In november ontvangen afbouwwerknemers met een leeftijd die aanmerking komen voor de regeling een brief.
  • De aanvraag kan vanaf 19 november digitaal bij het O&O-fonds Afbouw/APG worden ingediend. De behandel-/doorlooptijd voor een aanvraag is maximaal 7 werkdagen (als er geen aanvullende informatie nodig is).
  • Op dit moment worden aan de details van de zware beroepenregeling gewerkt. Zodra de regeling definitief is, hoor je dit.

Bekijk voor meer informatie over de zware beroepen-regeling deze mogelijkheden: