Cao-onderhandelingen Woondiensten van start!

Door Redactie 19 oktober 2020

Op 16 oktober is het traject voor een nieuwe cao Woondiensten van start gegaan. Cao-partijen troffen elkaar op 1,5 afstand in een grote ruimte bij Mitros in Utrecht. In deze eerste ronde hebben werkgevers en vakbonden hun voorstellen aan elkaar toegelicht.

We zijn gestart met de cao onderhandelingen voor Woondiensten

FNV voorstellen

Wij hebben onze voorstellen opgesteld in samenspraak met de Branchegroep Woondiensten en gebaseerd op het algemeen Arbeidsvoorwaardenbeleid van de FNV. Verder zijn ook de uitkomsten van de 2 enquêtes, die wij uitgezet hebben, verwerkt.

Onze voorstellen betreffen met name:

• De loonontwikkeling en maatwerk in arbeidsvoorwaarden
  • Een onkostenvergoeding voor thuiswerk of werken-vanuit-huis,
  • 5 mei als vaste vrije dag,
  • De vaste baan als norm
  • De bestrijding van werkdruk
  • De bestrijding van agressie en geweld.
  • Ook zijn er een aantal voorstellen opgenomen om te komen tot een inclusieve cao Woondiensten.

En hier kun je ook de voorstellen van Aedes, CNV Vakmensen en De Unie lezen.

Teleurstelling en onbegrip

Hoewel de sfeer goed was en het gesprek constructief verliep, overheerste uiteindelijk toch een gevoel van teleurstelling en onbegrip. Want daar waar het om de voorstellen van Aedes ging, verliep een en ander precies hetzelfde als voorgaande jaren. Aedes geeft aan waardering te hebben voor de inzet van medewerkers en zegt recht te willen doen aan die inzet. Maar in de werkgeversvoorstellen ontbreekt een loonbod. “Eerlijk gezegd, vind ik het onbegrijpelijk dat het loonbod alwéér ontbreekt in de werkgeversvoorstellen”, reageert Janneke Waage, cao-onderhandelaar namens de FNV. “Ik kon aan de reacties van de corporatiemedewerkers in de onderhandelingsdelegatie merken dat hen dat pijn deed. Juist nu het werk in de afgelopen periode voor veel medewerkers zwaar is geweest is een fatsoenlijk loonbod op zijn plaats!”

Alleen verder praten als er een fatsoenlijk loonbod ligt

Van werknemerszijde is aangegeven dat we pas verder willen praten over de werkgeversvoorstellen als zij een fatsoenlijk loonbod op tafel hebben gelegd. Werkgevers hebben toegezegd dat dat loonbod er aan de start van de volgende onderhandelingsronde op 26 oktober zal liggen. We wachten het af….Het echte onderhandelen gaat dan beginnen.

Vlog

In de komende periode zal er na elke onderhandelingsronde ook een vlog gemaakt worden. De eerste daarvan kun je hier bekijken: