Vruchteloos overleg sociaal plan Heijmans

Door Redactie 20 juli 2020

Op verzoek van Heijmans hebben de vakbonden FNV, CNV Vakmensen, HZC, RMU en de ondernemingsraad van Heijmans een aantal keer met elkaar gesproken over een sociaal plan. Heijmans wil een sociaal plan met de vakbonden afsluiten voor het hele concern tot 2022. Alle reorganisaties zouden dan onder de regelingen van dit sociaal plan komen te vallen.

Toen we met Heijmans spraken, waren er geen concrete plannen voor reorganisaties of gedwongen ontslag. De directie zei dat er voldoende werkvoorraad is, maar dat overheid en bedrijven wel grote nieuwbouwprojecten aan het uitstellen zijn. Er was dus geen haast om tot een sociaal plan te komen.

Inzet vakbonden en Heijmans

Over wat een goed en wat een slecht sociaal plan is, konden we het niet eens worden. Als het gaat om een fatsoenlijk sociaal plan ‘op de plank’ te hebben liggen ‘voor het geval dat’, dan hebben de vakbonden een duidelijke inzet. FNV en CNV Vakmensen zijn daar met Heijmans niet uitgekomen.

Wat willen de FNV en CNV Vakmensen:

• Een sociaal plan met een korte looptijd, waarin precies is opgenomen wat de oorzaak is voor een reorganisatie en hoeveel mensen er ontslagen gaan worden;
  • Een goede onderbouwing van nut en noodzaak;
  • Ruimte voor maatwerkafspraken per bedrijfsonderdeel van Heijmans;
  • Een ontslagvergoeding conform de uitgangspunten van FNV en CNV Vakmensen;
  • Geen tekenbonus zonder een toetsing van het ontslag;
  • Specifieke afspraken voor oudere werknemers met lange dienstverbanden.

Wat willen Heijmans, HZC, RMU en Heijmans OR:

• Een algemeen sociaal plan met een lange looptijd (tot 2022), zonder daarin de oorzaak op te nemen en zonder daarin het aantal functies en welke mensen hun baan verliezen aan te geven;
  • Zelf bepalen of gebruik wordt gemaakt van de NOW of reorganiseren met gedwongen ontslag;
  • Een slechtere ontslagvergoeding dan het vorige Sociaal Plan van Heijmans;
  • Alleen de uitgeklede transitievergoeding 2020 met een kleine plus;
  • Geen specifieke afspraken voor oudere werknemers met lange dienstverbanden;
  • Een tekenbonus om in te stemmen met het ontslag en af te zien van inhoudelijk verweer;
  • Ruimte voor allerlei reorganisaties met als basis het sociaal plan, maatwerk alleen bij onbillijke situaties afhankelijk van eigen oordeel van Heijmans.

Gevolgen crisis

FNV en CNV Vakmensen begrijpen dat de coronacrisis, naast de eerdere problemen rondom stikstof en PFAS, gevolgen heeft voor de bouwsector en dus ook voor Heijmans. Voor de bouw komen de gevolgen meestal later dan voor andere sectoren. De vakbonden willen in concrete gevallen eerst in gesprek met de leden en vervolgens met Heijmans.

Wij, FNV en CNV Vakmensen, hebben Heijmans laten weten dat wij altijd bereid zijn om:

• afspraken te maken voor een GOED sociaal plan;
  • afspraken te maken, die passen bij een van de belangrijkste bouwbedrijven in Nederland;
  • afspraken te maken, die beter zijn dan het wettelijk minimum;
  • afspraken te maken, die draagvlak hebben bij onze leden en aansluiten bij ons sociaal beleid.

Zodra ook Heijmans hierover wil praten staat de deur voor overleg voor ons direct weer open.