Werktijdverkorting in de corporaties?!

Door Redactie 16 maart 2020

Maandag 16 maart heeft Aedes een bericht op haar website geplaatst over het coronavirus en werktijdverkorting. Aedes wijst corporaties op de regeling dat er werktijdverkorting aangevraagd kan worden als er tijdelijk geen of minder werk is. De werknemer ontvangt dan over de niet-gewerkte uren een WW-uitkering.

Coronavirus

Aanspraak op je opgebouwde WW-rechten

Let op! Met een beroep op de WW-uitkering wordt er aanspraak gemaakt op jouw opgebouwde WW-rechten (het saldo is ‘straks’ dus lager als je wellicht écht zonder werk komt). Bovendien is deze uitkering meestal lager dan het normale salaris.

Grote verbazing

De FNV heeft met grote verbazing kennisgenomen van het Aedesbericht. Niet alleen omdat er in de Woondiensten veel werk anders of thuis uitgevoerd kan worden. Maar vooral ook omdat de inkomsten van corporaties als gevolg van het coronavirus nagenoeg niet zullen wijzigen. De huren moeten immers gewoon betaald worden!

Werktijdverkorting niet bedoeld voor deze sector

Vakbonden vinden het vreemd dat Aedes de regeling voor werktijdverkorting ‘promoot’ in een sector waarvoor deze overduidelijk niet bedoeld is. De regeling is bedoeld voor organisaties en bedrijven die als gevolg van het coronavirus hun productie zien stilvallen en hun omzet en inkomsten zien verdwijnen.

“Tot nu toe kregen wij positieve berichten van corporatiemedewerkers die erop wijzen dat hun woningcorporatie hen probeert te beschermen tegen de gevolgen van het virus. En dat er mogelijkheden worden gecreëerd om thuis te werken”, aldus Janneke Waage, cao-onderhandelaar bij de FNV. “Dat Aedes op de eerste dag dat ons land ‘stil ligt’ wijst op werktijdverkorting, en daarmee het ongemak dat iedereen nu ervaart probeert af te wentelen over de rug van de medewerkers, vind ik een heel slecht signaal”.

Wat betekent dit voor jou als corporatiemedewerker?

Natuurlijk kan het zijn dat er tijdelijk minder werk is in de corporatie of op de afdeling waar je werkt. De FNV vindt dat je werkgever eerst moet kijken naar de mogelijkheden binnen de corporatie om dit op te vangen. Hij kan je bijvoorbeeld thuis laten werken, tijdelijk andere werkzaamheden laten doen of je een online cursus of training laten volgen nu daar even tijd voor is. Denk vooral ook zelf creatief mee over oplossingen. En ook de ondernemingsraad kan hierin een rol spelen.

De werkgever kan je nooit verplichten vakantie of verlofdagen op te nemen. Pas als het echt niet anders kan moet een werkgever werktijdverkorting overwegen. En dan nog zijn wij van mening dat die regeling niet echt bedoeld is voor onze sector.

Neem contact op

Krijg jij toch te maken met de regeling werktijdverkorting? Neem dan – als je lid bent – contact met ons op via woondiensten@fnv.nl. Eén van onze bestuurders kan dan samen met de ondernemingsraad in je corporatie kijken naar minder heftige opties voordat er op jouw WW-rechten aanspraak wordt gemaakt.

Heb je andere vragen en/of opmerkingen óf wil je een signaal met betrekking tot de corona-maatregelen met ons delen? Ook dan kun je ons bereiken via woondiensten@fnv.nl.