Skills? Wat zijn dat nou weer? Nou gewoon, vaardigheden. Maar het moet tegenwoordig ‘cool’ en modern klinken, dus heet het skills. En competenties? Tsja, dat is een soort verzamelwoord voor wat je moet weten, kunnen en beheersen om je vak goed uit te kunnen oefenen. Doet dus denken aan die skills. Breng je dat alles voor een beroep in kaart, dan heb je een beroepscompetentieprofiel. Fijn als daar dan weer een afkorting voor is: BCP.
In een beroepscompetentieprofiel (BCP) gaat het om de skills (vaardigheden) van nu en de toekomst. Nog meer jargon: het BCP vormt de basis voor een kwalificatiedossier (KD). Een KD geeft kaders voor het beroepsonderwijs.
De bouw- en infrasector is aan het veranderen. Dat heeft invloed op de beroepen in deze sector, want wellicht voert de werknemer (sorry: ‘professional’!) van nu andere taken uit dan voorheen. Om het beroepsonderwijs goed af te kunnen stemmen op de praktijk, is het van belang deze veranderingen inzichtelijk te maken. Daarom worden verschillende BCP’s herzien. De input hiervoor wordt gehaald bij de beroepsbeoefenaars: werknemers en werkgevers.
In opdracht van cao-partijen doet Concreet Onderwijsproducten onderzoek naar de inhoud van verschillende BCP’s en de actuele aansluiting met de beroepspraktijk. In het schooljaar 2019 -2020 gaat het om BCP’s voor: timmeren, infratechniek, metselen, voegen, tegelzetten en werkvoorbereiden & uitvoeren.
In samenwerking met onderzoeksbureau USP worden er telefonische enquêtes afgenomen onder beroepsbeoefenaars en hun werkgevers. Daarbij ligt de focus op de werkzaamheden van de werknemers én de omgeving waarin het werk gedaan wordt.
Om een goed beeld te krijgen van de sector is je medewerking zeer gewenst. Vooraf aanmelden voor deelname is ook mogelijk.
De enquêtes worden in december, januari en februari uitgevoerd. De eerste resultaten worden halverwege 2020 verwacht.