Reparatie WW en WGA voor werknemers Afbouw

Door Redactie 18 januari 2019

Vanaf 1 januari 2019 neem je deel vaan de PAWW. Daarmee krijg je een private, aanvullende uitkering die ingaat na afloop van je mogelijke wettelijke WW- of loongerelateerde arbeidsongeschiktheidsuitkering (WGA). Afspraken hierover staan in je cao.

Afbouw medewerker

Wat wordt gerepareerd

De WW- en WGA zijn nu anders opgebouwd. De periode dat je recht hebt op deze uitkeringen is korter geworden. Werk je langer dan 10 jaar, dan bouw je in plaats van een maand nog maar een halve maand op per gewerkt jaar. De maximale duur van de uitkeringen is 24 maanden geworden. Voorheen was dit 38 maanden. De PAWW repareert en verlengt die periode door een aanvullende verzekering voor werknemers.

Wie betaalt de reparatie

Werknemers- en werkgeversorganisaties zijn overeengekomen dat werknemers de PAWW-bijdrage betalen. Jouw werkgever is verantwoordelijk voor afdracht van jouw bijdrage aan Stichting PAWW. De stichting beheert de kas en verzorgt de uitkeringen.

Wat gaat het kosten

De bijdrage voor de PAWW houdt de werkgever maandelijks met ingang van 1 januari 2019 in op jouw brutoloon. De is in 0,3% van het bruto loon. Welke financiƫle gevolgen de PAWW precies voor jou heeft, hangt af van een aantal factoren.

Voor overige vragen over dit onderwerp kun je direct contact opnemen met afbouw@fnv.nl.