3% loonsverhoging in nieuwe cao Hibin

Door Redactie 29 maart 2019

Jij en je collega's hebben met grote meerderheid (ruim 80%) ingestemd met de nieuwe cao Hibin. De cao loopt van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019. Per 1 april krijg je een loonsverhoging van 3%.

Jeugdlonen

De jeugdlonen worden in 5 stappen verhoogd tot de procentuele afleiding van de jeugdlonen gelijk is aan de procentuele afleiding van het minimumjeugdloon (stap 5).

Groep 1

De minimale beloning (salaris in groep 1) wordt vanaf 1 januari 2019 geïndexeerd conform de rest van het loongebouw. De minimale beloning wordt niet langer periodiek teruggezet naar het minimumloon. Hierdoor blijven de laagste salarissen op termijn hoger dan het minimumloon.

Pilot nieuwe werktijdenregeling

De Pilot nieuwe werktijdenregeling uit cao-artikel 3.1b wordt verlengd gedurende de looptijd van de cao.

Wijziging van de ATV-regeling

Indien werkgever en werknemer het gezamenlijk overeenkomen kunnen de ATV-dagen uit cao-artikel 5.3 geheel of gedeeltelijk worden afgekocht tegen het geldende uurloon. Werkgever en werknemer hebben de mogelijkheid om een keer per jaar gezamenlijk nieuwe afspraken te maken voor het daarop volgende kalenderjaar. Voor nieuwe medewerkers kan deze afspraak ook worden gemaakt bij indiensttreding.

Aanpassing leeftijdsgrenzen

• De leeftijdsgrenzen van 55 jaar en 60 jaar uit cao-artikel 6.1 die gelden bij de toekenning van extra vakantiedagen worden per 1 april 2019 gewijzigd naar 56 jaar en 4 maanden en naar 61 jaar en 4 maanden;
  • De leeftijdsgrens waarop een werknemer op grond van cao-artikel 9.4 niet kan worden verplicht tot overwerk wordt per 1 april 2019 gewijzigd naar 51 jaar en 4 maanden.