Bouw & Infra: uitstel cao-overleg

Nieuwe crisis ligt op loer door falende politiek

Door Redactie 31 oktober 2019

FNV Bouwen & Wonen besloot samen met andere bonden en de werkgevers om op dit moment niet te onderhandelen over een nieuwe cao voor de Bouw & Infra. Plan was om daarmee te starten op 15 november. Maar door de nieuwe wetgeving over stikstof en PFAS is er nu domweg te veel loos om cao-onderhandelingen te starten. Met de cao-commissie spraken we af om ons voor de cao-onderhandelingen te richten op januari 2020.

Nieuwe crisis ligt op de loer door falende politiek

Nederland zit al maanden op slot. Door de veranderende wetgeving op het gebied van stikstof en PFAS, worden bijna geen vergunningen in de bouw- en infrasector meer afgegeven. Huizen worden niet gebouwd, onderhoud van wegen wordt niet aangepakt en ambities uit het Klimaatakkoord kunnen niet uitgevoerd worden.

Grote gevolgen voor werkgelegenheid

De gevolgen voor de werkgelegenheid lijken fors te worden. Jouw baan en inkomen staan op het spel! Iedereen weet dat werkgevers op 30 oktober een grote protestactie hielden op het Malieveld in Den Haag. Wij waren erbij om de aanwezigen te steunen. De FNV wil politieke maatregelen die ervoor zorgen dat werk wordt hervat, gestart of aanbesteed. Wij vinden het onaanvaardbaar dat de bouw en infra-sector de dupe wordt van falend overheidsbeleid en in een nieuwe crisis terecht komt.

Politiek aan zet

Met al die onzekerheid en de aanhoudende zorg over de (nabije) toekomst, is er geen basis en vertrouwen om nu te starten met de onderhandelingen. Het wachten is op politieke maatregelen waardoor Nederland ‘weer van het slot gaat’. Voor werknemers kunnen we nu op  bijna geen enkel onderwerp goede stappen maken bij cao- onderhandelingen.  Daarom kiest FNV Bouwen & Wonen voor uitstel van die onderhandelingen.

Geen nieuwe cao per 1 januari

Hierdoor ontstaat vanaf een periode waarin geen cao van kracht is. Dat gebeurt (helaas) vaker, omdat het nogal eens voorkomt dat er op de einddatum nog geen akkoord ligt voor een nieuwe cao. Veel mensen hebben in hun arbeidscontract staan dat de cao Bouw & Infra van toepassing is. Is dat bij jou het geval, dan verandert er niets. De cao blijft dan voor jou van kracht.