Nu oplossing zoeken voor stagnatie bouwprojecten

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 26 september 2019

De FNV wil dat er op zeer korte termijn een oplossing komt om vastgelopen bouwprojecten weer op gang te krijgen. De adviescommissie Stikstofproblematiek onder leiding van oud-minister Remkes bracht gisteren haar rapport uit waarin aanbevelingen per sector hoe om te gaan met die reductie van stikstofuitstoot. Voor de bouwsector blijven echter maatregelen uit om op korte termijn de bouwprojecten weer van het slot te krijgen.

‘Aanbestedingsprocedures en vergunningsvoorwaarden aanpassen is niet van nu op morgen geregeld. Ook modulair bouwen is in ontwikkeling, maar nog geen gemeengoed’, reageert FNV-bestuurder Bouwen en Wonen Hans Crombeen op de gepresenteerde oplossingsrichtingen.

Werkgelegenheid

Volgens de FNV moet de politiek op de kortst mogelijke termijn met oplossingen komen. ‘Samen met de CNV en Bouwend Nederland maken we ons grote zorgen over de werkgelegenheid in de bouwsector, die na de recessie net weer een beetje in de lift zit. De bouwopgave is groot, zeker als het gaat om woningen.’ aldus Crombeen.

Niet proportioneel

‘Remkes schrijft in het rapport dat maatregelen proportioneel moeten zijn. Dat een sector een bijdrage moet leveren die in verhouding is. Met een zogenaamde N-depositie van 0,6% valt in de bouw zeker wat te verbeteren. Dat stikstof-uitstoot moet worden teruggedrongen bestrijden we niet, in tegendeel. Maar het effect van de uitspraak van de Raad van State en het gebrek aan adequate antwoorden vanuit de commissie, creĆ«ren we zo nog een nieuwe crisis. Dat lijkt me dus niet in verhouding staan tot de bijdrage van 0,6% van de bouwsector’, aldus Crombeen.