Nog geen nieuwe cao Houthandel

4 maanden vakantie voor onderhandelingen?

Portret Fedde Boonstra
Door Fedde Boonstra 21 juni 2019

Het is nog even wachten op een nieuwe cao Houthandel. Tijdens de vierde onderhandelingsronde kwamen we niet tot een resultaat. We zijn het onder andere nog niet eens over een loonsverhoging.

Structurele loonsverhoging

Voor jou en je collega's is een tijdige en structurele loonsverhoging belangrijk. Maar de werkgevers willen een te lage structurele verhoging per 1 januari 2020 geven en een eenmalige uitkering nog ergens in dat jaar. De onderhandelaars van de werkgevers zeggen 'na uitgebreid overleg met hun bestuur en achterban' niet meer ruimte te hebben gekregen.

Stijgende inflatie bijbenen

‘Een fatsoenlijke loonsverhoging is de belangrijkste eis van werknemers om de snel stijgende inflatie en gestegen kosten te kunnen bijbenen’, zegt FNV-onderhandelaar Fedde Boonstra. ‘Nu de economische omstandigheden gunstig zijn en de winsten bij de bedrijven weer prima, is het hoog tijd om een eerlijk deel daarvan voor de werknemers te bestemmen’.

Toenemende werkdruk

Boonstra: ‘Werknemers in de houthandel hebben te maken met steeds meer werkdruk door de groei in orders en de strakke eisen die door de bouw worden gesteld aan de logistiek’. ‘Een loonbod dat over het hele cao-jaar gerekend de prijsverhogingen waarmee de werknemers dagelijks te maken hebben niet eens compenseert en geen koopkrachtverbetering oplevert is niet te verkopen’.

Geen verruiming van het dagvenster

Niet alleen jouw loon is een onderwerp van gesprek. Ook moeten we afspraken maken over het dagvenster. Het dagvenster nu is van 7.00 uur tot 19.00 uur. Werkgevers willen het verruimen naar 5.00 uur tot 23.00 uur.

‘Wij kunnen hier niet mee akkoord gaan’ zegt CNV Vakmensen onderhandelaar Souleiman Amallah. ‘Dit voorstel breekt de bestaande cao-afspraken over de 2 ploegendiensten inclusief de toeslagen direct af. Het doet ook afbreuk aan de afgesproken ontziemaatregel dat iemand vanaf 55 niet verplicht kan worden in 2-ploegen te werken’.

Werkgelegenheid in gevaar

Verruiming van het dagvenster is alleen in het voordeel van de grote houthandelaren. Zij kunnen zo hun concurrentiepositie nog verder vergroten. Dit kan uiteindelijk banen kosten als de kleinere handelaren het niet meer kunnen bijhouden.

Regeling 4-daagse werkweek

Ook de regeling waarbij je vanaf je 55e kunt kiezen voor een 4-daagse werkweek moet snel aangepast worden. Daarbij willen we toe naar een vorm van 80-90-100. In zo’n regeling kun je vanaf je 58e een aantal dagen kopen. Zo kan een jaarrooster gemaakt worden waarin 4 dagen gewerkt wordt. Je loon gaat dan omlaag op basis van het aantal gekochte dagen.

Je pensioenopbouw blijft dan wel doorgaan op basis van je oorspronkelijke loon. Werkgevers willen hier wel aan meewerken, maar dit moet snel om het per 1 januari 2020 uit te kunnen voeren.

Volgende gesprek is 1 oktober

De volgende onderhandelingsronde is voorlopig gepland op 1 oktober 'vanwege alle vakantieplannen'. Wij hebben de werkgevers dringend gevraagd om de volgende onderhandelingsronde te vervroegen. Uiteraard houden wij jou op de hoogte.

Vragen of opmerkingen

Voor vragen of opmerkingen over de onderhandelingen kun je contact met ons opnemen via houthandel@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.