Je nieuwe cao Bikudak is een feit

Wat zijn de belangrijkste punten?

Door Redactie 4 juli 2019

Het cao-traject was lang. Maar nu is er eindelijk een onderhandelingsresultaat voor je nieuwe cao Bikudak. Enkele belangrijke punten zijn: gedeeltelijk eerder stoppen met werken, loonsverhoging en betere arbeidsomstandigheden.

De belangrijkste punten uit het onderhandelingsresultaat (pdf) zijn:

Looptijd

1 januari 2019 tot en met 31 december 2020.

Loonsverhoging

- per 1 juli 2019: 3%.
- per 1 juli 2020: 3%.
De loonsverhoging geldt ook voor de toeslagen en vergoedingen.

Vierdaagse werkweek voor oudere werknemers

De vierdaagse werkweek voor oudere werknemers wordt als volgt aangepast:

• Er komen extra seniorendagen voor werknemers die 45 jaar in de sector hebben gewerkt. Met die extra dagen kun je de ene week 3 dagen werken en de week daarop 4 dagen. Je hoeft daar geen dagen voor te kopen. En het heeft geen invloed op je pensioenopbouw.
  • Je hebt als werknemer recht op een vierdaagse werkweek. Je kunt daar 5 jaar voor je AOW-leeftijd mee beginnen. Je moet wel minimaal 5 jaar zonder onderbreking in de branche hebben gewerkt. Dat hoeft niet bij dezelfde werkgever te zijn. Let wel op het volgende:
    • Als je korter dan 6 maanden niet in de sector hebt gewerkt, dan blijft deze tijd toch meetellen.
    • Als je werkgever gebruik maakt van de wintertijdverkorting (van maximaal 5 atv-dagen), dan heb je alsnog recht op de vierdaagse werkweek. De dagen die je daarvoor nodig hebt betaalt je werkgever.
    • Er zijn geen koopdagen meer.
    • Je pensioenopbouw loopt ook over deze dagen gewoon door.

Arbeidsomstandigheden en veiligheid

Deze middelen moet je werkgever betalen en je verplicht geven:

• Zonnebril met UV-bescherming.
  • Pet met nekflap ter bescherming tegen UV-straling.
  • UV-beschermende werkkleding.
  • Zonnebrand.

Teruggave vakbondscontributie

Je kunt je vakbondscontributie terugvragen bij de belasting. Dit is niet meer afhankelijk van de werkkostenregeling.

Communicatie in geval van nood

Er wordt onderzoek gedaan naar een goede manier om elkaar te waarschuwen op het dak in geval van nood.

Afspraken voor uta-werknemers

Tijdens de looptijd van deze cao is het de bedoeling dat de onderhandelingspartijen afspraken maken voor uta-medewerkers.