Bouwspraak, wij begrijpen elkaar!

Eén bouwplaats, één vorm van communicatie

Door Redactie 05 juni 2019

Veiligheid begint met duidelijke communicatie. Nederlands is niet meer de enige taal op de bouwplaats. Daarom is er een universele ‘gebarentaal’ ontwikkeld: Bouwspraak.

Bouwspraak is een universele ‘taal’ om de veiligheid in de bouw- en infrasector te vergroten. Met eenvoudige en herkenbare gebaren kun jij effectief communiceren met je collega's, ondanks een eventuele taalbarrière of als er sprake is van veel omgevingslawaai. De verschillende (hand)gebaren worden op de website Bouwspraak getoond en toegelicht.

Hans Crombeen, bestuurder FNV Bouwen & Wonen, legt uit waarom Bouwspraak zo belangrijk is: ‘Vorig jaar hebben we als FNV cao-gesprekken gevoerd met onze mensen in de bouw. Jullie gaven aan dat je wilt kunnen communiceren met alle collega’s op de bouwplaats, omdat anders de veiligheid in gevaar komt. Bouwspraak komt voort uit de afspraken die we gemaakt hebben. Ik ben blij dat we op deze manier kunnen bijdragen aan jouw veiligheid op de bouwplaats.’

Wij streven al jaren naar meer veiligheid op bouwplaatsen en het naleven van veiligheidsvoorschriften.

Acht talen

Bouwspraak is een soort gebarentaal, bedoeld om elkaar snel en eenvoudig te attenderen op onveilige situaties. Denk bijvoorbeeld aan gebaren voor: Help, Stop, Naar beneden en Naar voren. De website is in de talen Bulgaars, Duits, Engels, Hongaars, Nederlands, Pools, Roemeens en Turks beschikbaar.

Iedereen veilig thuis

Met Bouwspraak maakt de sector een stap om de veiligheid in de bouw en infra te vergroten. Veiligheid begint met heldere, universele communicatie voor en door iedereen.

Samen veilig werken

Met Bouwspraak slaan de sectorpartijen FNV Bouwen & Wonen, CNV Vakmensen, Bouwend Nederland, Aannemersfederatie Nederland, Vereniging van Waterbouwers en NVB de handen ineen voor een veilige sector. Zij onderschrijven het belang van samen veilig werken en zijn trots op de samenwerking.

Ga naar Bouwspraak.nl