FNV zet werkgevers HVI op water en brood

portret Ron Sinnige
Door Ron Sinnige 01 februari 2019

Werkgevers in de Houtverwerkende Industrie kregen vandaag water en brood van de FNV. De actie stond in het kader van de cao-onderhandelingen en vond plaats in Bunnik bij een werkgeversbijeenkomst. Werkgevers deden eerder een zó laag cao-bod, dat werknemers veroordeeld zijn tot water en brood als ze er hun handtekening onder zouden zetten.

‘Dat gaat dus ook niet gebeuren, dit moet echt anders’, zegt Peter Ansems, eerste onderhandelaar FNV voor de HVI-cao.

De begeleidende brief bij het overlevingspakket voor werkgevers stelt: ‘Met wat er nu op tafel ligt zijn de werknemers HVI veroordeeld tot water en brood. Vandaag overhandigen wij daarom geen taart, maar droog brood en water. Iets waar alleen gevangenen in vroeger tijden tevreden mee zouden kunnen zijn.’

Werkgevers bieden bij een looptijd van 15 maanden 2,5% structurele loonsverhoging. Een ander deel willen ze uit het pensioenpremie-reserverpotje van werknemers halen. Een sigaar uit eigen doos dus. De FNV wil 4% loonsverhoging in 12 maanden en geen gerommel in de pensioenpremie-pot.

De FNV roept werkgevers op om te komen tot fatsoenlijke cao-afspraken, ‘waarin uw waardering naar alle werknemers HVI tot uitdrukking komt’, aldus de brief. De eerstvolgende onderhandelingsronde is op 7 maart aanstaande.