Dankzij jou waardevolle input voor nieuwe cao Groen Grond en Infrastructuur

Dit is jullie top 5!

Door Redactie 9 oktober 2023

In augustus en september hield FNV Agrarisch Groen een grote enquête onder alle loonwerkers van Nederland voor de nieuwe cao Groen Grond en Infrastructuur. We hebben een goede respons gekregen, zowel van leden als niet-leden. Jullie input is belangrijk voor ons, omdat jullie het beste weten wat er beter kan. Het is interessant om te zien dat een aantal zaken duidelijk erg belangrijk voor jullie zijn. Wat die zijn lees je hieronder.

Top 5 uit cao-enquête Grond Groen en Infrastructuur

Opvallende antwoorden

Wat opvalt in jullie antwoorden:

• Loonwerkers van álle leeftijden (van jonger dan 25 tot 56 jaar en ouder) hebben hun meningen en wensen met ons gedeeld. Bijna 96% van die reacties kwam van loonwerkers van 35 jaar en ouder.
  • Ruim 94% van de loonwerkers die de enquête invulden is lid van FNV Agrarisch Groen.
  • Zo’n 35% van jullie is tevreden met het huidige loon. Bij de andere 65% staat loonverhoging hoog op het lijstje. Het werk zou beter beloond moeten worden omdat er steeds meer kennis (van machines o.a.) gevraagd wordt. Maar ook omdat de kosten van levensonderhoud stijgen en de lonen onvoldoende meebewegen. Het merendeel zou een loonsverhoging van 7,5 tot 10% per jaar rechtvaardig vinden.
  • Veiligheid tijdens de werkzaamheden lijkt gelukkig bij het loonwerk goed op orde te zijn. Minder dan 2% van de loonwerkers die de enquête hebben ingevuld geeft aan het werk niet veilig te kunnen doen.
  • Ook met de balans tussen werk en privéleven is bijna 50% van jullie tevreden, de andere helft ervaart deze als normaal. Slechts 2% is echt ontevreden.
  • Wel worden er veel overuren gemaakt en lijkt dat meer en meer standaard te worden. Ruim 79% geeft aan overuren te maken, waarvan 33% geregeld meer dan 10 uur per week. Desondanks wordt de werkdruk ondanks het hoge werktempo en in pieken lange werkdagen opvallend genoeg maar door 26% als belastend ervaren.
  • Het is wel zwáár werk, dat komt duidelijk naar voren. Bijna 43% van jullie denkt met dit werk niet gezond de pensioenleeftijd te halen. Hoewel de rest daar positiever over is, is ruim een derde die zich zorgen maakt uiteraard niet weinig.

Jullie Top 5

Als we alle antwoorden naast elkaar zetten, zie je een duidelijke Top 5 onderwerpen die jullie aan het hart gaan. Herken jij jouw persoonlijke lijstje hierin?

1. Loonsverhoging – gericht op koopkracht(behoud)
  2. Afspraken over eerder stoppen met werken
  3. Minder werken voor oudere werknemers
  4. Behoud of uitbreiding van toeslagen
  5. Werkzekerheid

Samen sterk voor een betere cao

Om een goede cao af te spreken, hebben wij jouw steun nodig. Onze beste steun is als je lid wordt van de FNV. Als FNV-lid sta je sterker en heb je meer invloed op de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, zodat jij en je collega's krijgen waar jullie recht op hebben.

Sluit je aan!