Nieuwe cao Weefselkweek

Hoger loon en meer vakantietoeslag

Door Redactie 11 oktober 2022

De meerderheid van de leden heeft ingestemd met het onderhandelingsresultaat. De nieuwe cao Weefselkweek is een feit.

Cao Weefselkweek is een feit

Cao Weefselkweek blijft bestaan

De nieuwe cao kent een looptijd van 1 oktober tot 30 september 2027. Het waren intensieve gesprekken met de werkgeversdelegatie Plantum, maar met behulp van onze adviseur van Basis & Beleid kwamen we tot een oplossing. De kern van het onderhandelingsresultaat is dat de cao Weefselkweek blijft bestaan. Het integraal aansluiten bij cao Glastuinbouw was voor jullie werkgevers een brug te ver. Vooral door de discussie over de avondtoeslagen en het wel/niet aansluiten bij Colland.

Functie-indeling volgens cao Glastuinbouw. Wat betekent dat?

In de nieuwe cao gaan alle medewerkers die onder de cao Weefselkweek vallen, per 1 oktober over naar het loongebouw van de cao Glastuinbouw. Dat heet “invaren”. Voor veel mensen betekent dat:

• Meer groeiperspectief
  • Een hoger loon

Medewerkers kunnen op termijn langer doorgroeien in de salarisschalen. We hebben afgesproken dat iedereen per 1 oktober 2022 invaart en een eenmalige uitkering ontvangt. De hoogte van deze uitkering hangt af van het salarisvoordeel dat je in 2022 en 2023 hebt als gevolg van de nieuwe indeling en hogere vakantie-uitkering en dat is samen 3%. Dus de hoogte van de uitkering kan per medewerker verschillen. Daarnaast hebben we afgesproken dat de medewerker in de naast-hogere schaal wordt ingedeeld en de volgende trede per 1 januari 2024 krijgt.

Verdere afspraken

• Vakantietoeslag omhoog van 8% naar 8.33%
  • Geen wachtdagen meer bij ziekte.
  • Seniorenregeling net als in de cao Glastuinbouw. Dus 80% werken, 90% loon en 90% pensioenopbouw.

Een aantal artikelen van de cao Glastuinbouw zijn uitgesloten, omdat deze niet van toepassing kunnen zijn. De cao Weefselkweek blijft bestaan, maar wordt voor 95% in lijn gebracht met de cao Glastuinbouw.

Check jouw gegevens in MijnFNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.