Nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten een feit

Door Redactie 21 april 2022

Een kleine meerderheid van de FNV- en CNV- leden heeft ingestemd met een nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten. Door grote verschillen tussen de partijen waren het geen gemakkelijke onderhandelingen. De voornaamste knelpunten waren het loonbod van de werkgevers en de wijze waarop de werkgevers de uitvoering van het pensioenakkoord willen oppakken.

Nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten

Stap in de goede richting

We vinden het onderhandelingsresultaat een stap in de goede richting, maar betreuren de gemiste kans om een RVU-regeling in deze cao op te nemen. Daarnaast is het vertrouwen van leden in het uitvoeren van de protocolafspraken, de uitvoering van het pensioenakkoord en de naleving van de cao door werkgevers niet groot.

Wij zullen de komende maanden verder praten over de protocolafspraken en ons best moeten doen om vertrouwen terug te winnen. Samen met de cao-commissie gaan we zorgen dat nog dit jaar de afspraken worden uitgewerkt, zodat we in de cao gemaakte protocolafspraken - waaronder uitvoering van het pensioenakkoord - kunnen verzilveren.

De afspraken in het kort

De volgende afspraken komen in de nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten:

1 maart 2022 tot en met 28 februari 2023.

Per 1 april stijgen de salarisschalen en feitelijke salarissen met 3.25%.

Werknemers krijgen het keuzerecht om overuren in geld dan wel in verlof te laten uitbetalen. Artikel 18 lid 6 wordt hiervoor aangepast.

Een thuiswerkvergoeding conform het NIBUD advies van € 2 euro per dag.

De reiskostenvergoeding van € 0.25 wordt voor iedereen gelijk getrokken. Artikel lid 1 vervalt en lid 2 wordt aangepast.

Gedurende de cao-looptijd zullen cao-partijen onderzoeken of, en zo ja hoe, werkgevers en werknemers eventueel gebruik kunnen maken van de fiscaal gefaciliteerde Regeling Vervroegde Uittreding.

Werknemers in de sector gaan deelnemen in de aanvullende WW-verzekering via PAWW. In 2022 bedraagt deze werknemerspremie 0,2% van het brutoloon.

Samen sterker voor een goede cao

De nieuwe cao is mede dankzij de inzet van de leden mogelijk geworden. Het bewijst maar weer dat je samen meer kunt bereiken. Ben je nog geen lid van de FNV? Meld je dan aan voor nog meer slagkracht voor de (volgende) cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten.