Gesprekken gevoerd maar nog geen overeenstemming cao Weefselkweek

Inzet is een cao-resultaat in juni

Door Redactie 5 april 2022

Op donderdag 31 maart 2022 hebben we weer met de werkgeversdelegatie gesproken over de verschillende opties om te komen tot een nieuwe cao weefselkweek. De cao Weefselkweek is formeel op 31 december 2021 verlopen. Tot heden is er nog geen overeenstemming over hoe wij de cao willen verlengen.

Weefselkweek in bakjes

Knelpunten

We zijn nog steeds in gesprek. Want wij willen het harmonisatietraject van de cao Weefselkweek met de Cao Glastuinbouw voortzetten. Afgelopen donderdag bleek het integraal ingroeien in de cao Glastuinbouw een brug te ver. Dat ligt aan een aantal cruciale voorwaarden van deze cao, waaronder:

• de financiering van de 80/90/100 regeling
  • de pensioenregeling
  • de verplichting van het betalen van avondtoeslagen.

Deze 3 punten zijn voor een aantal werkgevers in de Weefselkweek niet haalbaar. We kijken nu samen met onze adviseur van Basis en Beleid naar alternatieven. Daarbij willen we de cao Weefselkweek alsnog behouden, maar voor 95% in lijn brengen met de cao Glastuinbouw.

Vervolg op 17 mei

Wij hebben met elkaar afgesproken om op 17  mei weer bij elkaar te komen en verder te praten over deze optie. Wij hebben de werkgevers gezegd uiterlijk 1 juni een cao-resultaat te willen bereiken en dat we dit ook aan jullie willen voorleggen. Kortom, wordt vervolgd.

Wat was de reden van de vertraging?

Medio januari 2022 hebben de werkgevers in de Glastuinbouw een eindbod gedaan voor een nieuwe cao Glastuinbouw. En dat werd wel tijd, omdat de cao Glastuinbouw per 31 december 2019 formeel was verlopen. Inmiddels hebben de vakbondsleden van FNV en CNV Vakmensen ingestemd met het eindbod. Er is dus een nieuwe cao Glastuinbouw (looptijd: 1 januari 2020 tot en met 31 december 2022).
We hebben een vergelijking gemaakt van de beide cao’s. En de plus-/minpunten in kaart gebracht met het eindbod van de cao Glastuinbouw als uitgangspunt. Het zal nog een behoorlijke uitdaging worden om voor 1 juni 2022 overeenstemming te bereiken. Maar uiteindelijk hopen wij over een totaalpakket een deal te kunnen maken. Uiteraard zullen wij dit totaalpakket aan jullie voorleggen, zodat je hierover kan stemmen.

De voornaamste uitdaging ligt bij de primaire arbeidsvoorwaarden. In de laatste cao was er sprake van een minimale loonstijging, omdat volgens de werkgevers  het nog steeds niet goed gaat in de sector. De marges zijn nog steeds te klein en er wordt volgens de werkgevers onderaan de streep nog steeds weinig verdiend. Dit was voor de werkgevers de belangrijkste reden om in de zomer van vorig jaar wederom een eindbod te doen. In de laatste cao zijn de feitelijke lonen en salarisschalen per 1 juli 2021 met 1.5 % verhoogd. Als we kijken naar de huidige inflatiecijfers dan dekt deze loonsverhoging amper de inflatie en leveren de mensen koopkracht in.

Stand van zaken Verlenging Private Aanvulling WW (PAWW)

In de voorgaande cao hebben wij de versoberingen van de WW  (van 36 naar 24 maanden) gerepareerd middels een aansluiting bij PAWW. Sinds 2017 betalen medewerkers in de Weefselkweek een bruto bijdrage voor de aanvulling van de WW. Die is voor 2022 vastgesteld op 0.2% van het brutosalaris. Nu loopt deze cao afspraak (PAWW) af  en willen wij de PAWW-regeling opnieuw voor 5 jaar verlengen. Het is altijd belangrijk om je te verzekeren voor onverwachte situaties, waaronder het verlies van je baan door bijvoorbeeld een reorganisatie. Het verlengen van de PAWW-verzekering is voor ons belangrijke voorwaarde. De medewerkers in de Glastuinbouw hebben al ingestemd met deze verlenging.

Samen staan we sterk, word lid van de FNV!

De vakbond moet dan ook keihard strijden voor een goede cao. Ook in de Weefselkweek is dat niet anders en zullen we samen met leden ons in moeten zetten voor een goede cao. Het is van groot belang dat ook jouw collega’s lid worden van de vakbond, want SAMEN STAAN WE STERK!!

Vragen?

Heb je nog vragen of suggesties? Mail mij op: jeroen.brandenburg@fnv.nl of bel via 088-3682389