Tweede onderhandelingsronde cao Hoveniers

Negatieve reacties werkgevers op cao-voorstellen FNV

Door Redactie 28 juni 2021

Op 24 juni jl. was de 2e onderhandelingsronde over de nieuwe cao Hoveniers. Werkgevers reageerden echter heel negatief op onze cao-voorstellen. Zo kregen we op de meeste voorstellen een ‘nee’ en bleken slechts een paar voorstellen bespreekbaar. Op 13 juli houden we voor de Hovenier-medewerkers een (online) bijpraatsessie. Geef je mening en denk met ons mee!

Doe op 13 juli mee aan de online bijpraatsessie voor een nieuwe cao Hoveniers

Wensen werknemers Hoveniers

Werkgevers beseffen blijkbaar niet dat onze voorstellen voortkomen uit problemen waar werknemers tegenaan lopen. En waar ze een oplossing voor willen.

Jij en jouw collega's willen het volgende in jullie nieuwe cao:

• Meer loon voor alle schalen, plus een extra ophoging voor de laagste schalen.
  • Regeling werken in de hitte. De eerste hitte is al geweest en er is nog geen hitteprotocol.
  • Goede teken-werende kleding voor de buitenfuncties.
  • Betere reiskostenvergoeding (geen maximale dagvergoeding).
  • Regelingen voor oudere werknemers, zoals vrijstelling overwerk en regeling vervroegd uittreden.
  • Regeling onwerkbaar weer: werknemers wél vergoeden bij voor niets op het werk komen.
  • ETW-functie (European Tree Worker) opnemen in de cao (staat nu niet in de cao).

Nog geen loonbod van werkgevers

Werkgevers hebben nog geen concreet loonbod gedaan, maar willen wél veel verslechteringen doorvoeren in de cao Hoveniers:

• De gewone bedrijfstijd invoeren vanaf 5.00 uur
  • Zaterdagmiddag is gewone bedrijfstijd
  • Maximaal 5 wachtdagen bij ziekte
  • Afschaffen extra verlofuren bij 10- en 25-jarige dienstjubileum

Meld je aan voor de (online) bijpraatsessie!

Wil je meepraten over alle belangrijke onderwerpen aan de cao tafel? Meld je aan voor de volgende bijpraatsessie op dinsdag 13 juli van 19.00 tot 20.00 uur. Geef je mening en denk met ons mee. Zowel leden als niet-leden zijn van harte welkom, dus vraag ook zeker je collega’s om mee te doen. Aanmelden kan via een mailtje naar CBB-Utrecht@fnv.nl met je naam erbij en “bijpraatsessie hoveniers 13 juli”. Dan ontvang je maandag 12 juli de toegangslink naar de bijeenkomst.

Volgende cao-rondes

De volgende cao-rondes zijn gepland op:

• 3e onderhandelingsronde:1 juli
  • 4e onderhandelingsronde: 7 juli
  • Extra 5e onderhandelingsronde: 15 juli

Samen staan we sterk, word lid van de FNV!

De vakbond werkt samen met de leden om tot een goede cao te komen. Ook bij Hoveniers is dat niet anders. Hoe meer mensen lid zijn van de vakbond, hoe sterker we staan!